OM RACISM OCH
ETNICISM (ETNOCENTRISM)
Artikeln nedan sände
jag till Hbl tisd 26.1. Anledningen var att jag är missnöjd med den
sloppiga användningen av ordet rasim i dagens debatt. Alla som anför
något slags kritik mot strömmen av asylsökande stämplas (i en del
kretsar) som rasister. I själva verket kan man givetvis vara kritisk
utan att ha ett uns av rasism i sig. Själv har jag studerat den äkta
rasismen, dvs den som var mycket stark under förra delen av
1900-talet, ungenfär fram till 1960-talet. Då upphörde (eller
mildrades) segregeringen i en mängd länder, t.ex. I USA och
Sydafrika. De mindervärdiga raserna ansågs då, av ”den vita
rasen” vara negrerna, judarna och zigenarna. Rasismen var global.
Japanerna ansåg sig vara en högrestående ras än de andra folken i
Asien. Europeeerna ansåg sig dock vara en högrestående ras än
”den gula rasen”. Osv. I min ungdom hörde jag ibland rasistiska
yttranden bland bekanta. ”Allt är judarnas fel”. ”Negrerna är
ett slags halvapor”.
Jämfört med
rasisterna på den tiden är dagens rasister, i den mån de faktiskt
är äkta rasister, ganska snälla och liberala. Få av dem skulle vara beredda att behandla flyktingarna på samma sätt som nazisterna behandlade de "raser" de såg som "untermenschen".
Artikeln nedan
publicerades i Hbl 1.2 -16. Debattredaktören ändrade dock rubriken
till VI SER VÅR LIVSSTIL SOM EN SMULA BÄTTRE.
VEM ÄR INTE RASIST?
Rasismen har under
den senaste tiden dansat runt i medierna och på nätet intensivare
än på länge. Inget nytt i och för sig. Det nya är att rasismen
blivit ett politiskt slagträ som man slår motståndare i huvudet
med på ett onyanserat och oanalytiskt sätt. Debatten tenderar att
bli svart-vit: de goda antirasisterna mot de onda rasisterna. Man
strävar att plocka politiska poäng i stället för att bena ut
problemen på ett seriöst sätt. Verkligheten är långt ifrån
enkel och svart-vit.
Vem är verkligen
inte rasist? Förr i världen var det lätt att svara på den frågan:
ytterst få, om ens någon. Det som man då menade med rasism var en
(ofta omedveten) teori om att människorna liksom t.ex. hundarna kan
delas upp i naturliga raser med bestämda, ärftliga egenskaper.
Rasismen var (och är) en lära om genetiska särdrag som
kännetecknar klart avgränsade populationer. Vissa raser är
högrestående än andra. De som faktiskt tror på denna lära i dag
är en liten (ofta fanatisk) minoritet
I dagens debatt
tycks antirasisterna sätta likhetstecken mellan rasism och ondska,
eller t.o.m. mellan rasism och natzism. Å andra sidan vittnar tro på
genetisk rasism om kompakt okunnighet om logik och vetenskapens
resultat. Mer komplicerat blir det när man betänker att det finns
ett litet uns av sanning i den genetiska rasismen. Frekvensen av
ärftliga egenskaper, t.ex. blodgrupper, ärftliga sjukdomar,
ögonfärg, skonummer, laktosintolerans etc varierar i viss mån
mellan olika populationer.
Under senare år har
det genetiska innehållet i begreppet urvattnats och ersatts av ett
etniskt. Raser i denna mening kännetecknas inte av arvsanlagen utan
av kulturella särdrag, av språk, livsstil, religion etc. Människor
som tillhör samma kultur, som har samma religion, värderingar och
moral etc bildar då något som (felaktigt) kallas en ras. Det är
uppenbart att det finns ”raser” i denna mening och att vi
(nästan) alla då är rasister.
Ordet ras borde
aldrig användas i denna betydelse (om man inte medvetet vill hetsa
upp publiken). Om man nödvändigt måste ha en term kan man tala om
etnicism. En etnicist är då helt enkelt en person som värdesätter
och försvarar den egna kulturen och livsstilen. Få av oss är
rasister men nästan alla är i mer eller mindre hög grad
etnicister. Alla har vi en tendens att anse att vår egen moral och
livsstil är en smula bättre än andras. Alla har vi en tendens att
vilja exportera våra egna ideal om jämlikhet, frihet, demokrati
och tolerans till andra folk.
De fleta av dem som
motsätter sig invandring är inte egentliga rasister utan
etnicister, om de överhuvudtaget har någon genomtänkt grund för
sin inställning. Många, kanske en majoritet, är helt enkelt rädda
för de problem och kostnader (inbillade eller verkliga) som
tiotusentals flyktingar från en främmande kultur oundvikligen föra
med sig.
Om man håller detta
i minnet finns det rum för en öppnare, ärligare och mer realistisk
debatt. Man kan diskutera konkreta frågor såsom vad i vår egen
kultur och livsstil vi anser omistligt och i vilka frågor vi kan
kompromissa eller t.o.m. lära oss något nytt. Åtminstone när det
gäller matkulturen tycks de flesta vara öppna för nya intryck. Vi
bör också inse att det finns mycket i flyktingarnas livsstil som
strider mot våra värderingar, t.ex. synen på mannen och kvinnans
roller. Några tiotaltusen människor från andra kulturer kan inte
hota den kultur fem och en halv miljon ganska envisa och konservativa
finländare ser som den bästa i världen.
Hans Rosing
Filosof
Åbo
1 kommentar:
Skönt med en klar analys av dessa känsloladdade frågor!
Skicka en kommentar