fredag 4 januari 2008

VARFÖR BLOGGA?

Sommaren 1966 fick jag första gången en artikel publicerad i en tidning. Artikeln hette "Vad är filosofi?" och publicerades, till min överraskning och förtjusning, i Vasabladet. Inte nog med det. Jag fick betalt också. Följande år hade jag för första gången ett debattinlägg i Hufvudstadsbladet. I detta hävdade jag att UFOna, som debatterades häftigt vid den tiden, ingalunda var några rymdskepp från fjärran världar utan hade helt naturliga jordiska, förklaringar. Två år senare hade jag min första s.k. understreckare, en lång artikel, i Hufvudstadsbladet. Den handlade om pulsarer, ett slags mycket små och täta stjärnor. Sedan slutet av 60-talet har jag fått ca 1000 artiklar och debattinlägg publicerade i en mängd olika tidningar och tidskrifter.
Varför blogga när jag kan få in atiklar i tidningar? En tidningsartikel ha ha upp till ett tusental läsare, medan en blogg på sin höjd läses av en handfull personer. En artikel kan påverka många, men en blogg påverkar säkert ingen. Så varför slösar en åldrande filosof sin begränsade energi på denna nymodighet?
Det finns flera skäl.
Bloggandet är ett nytt sätt att kommunicera, och jag är nyfiken på hur det fungerar. Viktigare är att jag kan skriva vad jag vill. Det finns inga redaktörer som refuserar det de inte vill ha. Redaktörerna vill ha korta inlägg om aktuella frågor. Jag vill däremot skriva längre inlägg om frågor som inte är "på modet". Sådana frågor gäller i allmänhet vetenskapen och dess tillämpningar. Det är alltså frågor av den naturen som jag kommer att fundera över och kommentera på denna blog

Inga kommentarer: