Signaturen Lotus Eklips har två gånger
påpekat att jag lovade en avslutande artikel på min bloggserie om ufologi år
2012. Detta hade jag totalt glömt bort. Den avslutande artikeln fanns faktiskt
i datorn och jag publicerar den här. Följande artiklar ingår i serien: Ufoinvasionen
börjar 8.2, Hur jag blev ufolog 10.2, Ufofeber i Sverige och Finland 14.2, Hur
ser en ufo ut? 18.2, Vad var ufona egentligen? 23.2. Och slutligen artikeln
nedan.
FÖRKLARINGAR AV
UFOFEBERN.
Vittnenas pålitlighet
Antag
att en man kommer till polisen och berättar att han bevittnat ett mord. Han
berättar att han på långt håll i skymningen sett en person som knivhuggit en
annan. Han såg att den knivhuggne segnade ner död medan dråparen snabbt rusade
bort. Polisen rycker ut, finkammar platsen där dråpet, enligt vittnet, skett,
men finner varken en död kropp eller blodspår. Ingen person anmäls som
försvunnen. Vilka slutsatser är det logiskt att dra? Vittnet måste ha misstagit
sig, tolkat situationen fel eller hittat på alltihopa. Polisen startar säkert
inte någon mordutredning. Att vittnen misstar sig, tolkar en situation fel
eller hittar på vet var och en. De flesta vet också att när ett mord får stor
uppmärksamhet så dyker det upp en del mer eller mindre psykiskt störda människor
och erkänner mordet. Många längtar efter att bli sedda, att få uppmärksamhet,
att figurera i medierna.
Typiskt
för ufologerna var att de baserade sina slutsatser enbart på vittnesmål.
Beskrivningen var vag, ofta motstridig. Något rymdskepp, spår av rymdskepp,
indicier på utomjordingar fann man aldrig. Ufologerna sökte ivrigt efter spår
och allt som verkade ovanligt dög som bevis, t.ex. figurer av olika slag i
sädesåkrar, men man fann aldrig något som var ett bevis i vare sig juridisk
eller vetenskaplig mening. Det enda man hade var vittnenas berättelser, men i
stället för att dra slutsatsen att vittnet misstagit sig, tolkat en naturlig
händelse fel, hittat på sin historia eller hade psykiska problem så antog ufologerna
att observationen tydde på ett främmande rymdskepp..
Ufologerna
och forskare som Hynek och McDonald sökte nästan aldrig efter verkliga konkreta
bevis. I analogin med polisen ovan skulle deras metod ha inneburit att man om
och om igen noga frågade ut vittnet. Om vittnet verkade vara en ärlig och
uppriktig person skulle man ha dragit slutsatsen att ett dråp med stor
sannolikhet verkligen skett. Ufologerna menade att det finns så många
vittnesmål om ufon att det måste betyda att tefaten var verkliga. ”För den som
verkligen satt sig in i bevismaterialet är det uppenbart att de flygande
tefaten existerar,” skrev Gösta Rehn 1969.
Menzel
insåg att även helt ärliga och uppriktiga vittnen kan missta sig fullständigt.
Typiskt är att vittnena inte rapporterar vad de verkligen sett utan hur de tolkar
det. Menzel betonar detta i sin kritik av McDonald. Han påpekar att McDonald
misslyckas med att skilja mellan själva observationen och slutsatser av den.
Han betonar också att poliser, piloter, militärer ingalunda är några ofelbara
observatörer. Det finns t.ex. otaliga vittnesmål om att ufon var av metall. I
själva verket är detta omöjligt att avgöra på avstånd, dessutom ofta i mörker
och när man är skrämd och nervös. Lika omöjligt är det att avgöra om ufon styrs
av någon. Än mindre kan man avgöra om det finns någon inne i dem som tittar på
en själv.
Ufologerna intresserade sig
inte för psykologi och socialpsykologi, än mindre för historia och
folkloristik, och allra minst för skoj och bedrägerier. I själva verket skulle
det ha varit enkelt att testa vittnenas tillförlitlighet med olika slags
experiment. Detta var just vad en del skeptiker gjorde. Den 28.3 1970 ordnade
fysikern David I. Simpson i England ett experiment. En ”ufo” skapades genom att
man lyste med en lampa. Detta ”oidentifierade” ljussken rapporterades sedan i
ufolitteraturen som en äkta ufo. Ett annat sätt att testa tillförlitligheten
hade varit att samla in vittnesmål när
man visste att en raketuppskjutning skett eller rymdskrot ramlat ner. Många
sådana undersökningar gjordes av skeptiska forskare och visade hur totalt
felaktiga rapporterna kunde vara.
Professor
Frank D. Drake intervjuade med några dagars mellanrum folk som bevittnat ufon
som visade sig år 1962 med ca en månads mellanrum i West Wirginia. De sågs på
kvällen vid 22-tiden av många människor. I detta fall visste astronomerna exakt
vad ufon var. Det var frågan om ovanligt starkt lysande meteorer. Den första
slutsasen var att vittnena glömde mycket snabbt. Redan efter ett dygn fanns det
många fel i vittnesmålen. Ju fler dygn som gick desto fler fel insmög sig.
Efter fem dagar bestod rapporten mer av vittnets egna tolkningar än av
observerade fakta. Detta är inte förvånande för den som studerat
vittnespsykologi. Vi har en tendens att alltid tolka det vi upplever.
Tolkningen är beroende av våra bakgrundsfaktorer. Vi tenderar att se det vi
vill se. Detta gäller också för vetenskapsmän. Det finns många exempel på hur
forskare ”sett” just det resultat de velat ha, men där oberoende kontroll visat
att de haft fel.
Det
mest förvånande när man läser ufologernas skrifter är att de sällan beaktade
att det kunde röra sig om skoj och bedrägeri. Om sagesmannen föreföll ärlig och
uppriktig och höll sig till samma historia så ansågs det vara bevis för att
historien inte var uppdiktad. Den som vet något om bedrägeriernas historia vet
att ”mystiska” fenomen lockar folk som av olika skäl vill synas, få
uppmärksamhet, driva egna teser och liknande. Man kunde t.ex. ha lärt sig
mycket av att studera häxprocesserna. Otaliga vittnen svor inför domstol att de
sett häxor bedriva sitt ogudaktiga hantverk. Men man fann aldrig några konkreta
bevis, t.ex. den magiska häxsalva som vittnena ofta talade om. Ett studium av
spiritismens historia skulle ha gett samma slutsatser. ”Mundus vult decipi,
ergo decipiatur,” sade redan de gamla romarna. (Världen vill bedragas, allså må
den bedragas).
Likaså kunde ufologerna ha lärt sig av att
studera kända och uppmärksammade bedrägerier i historien. Det som kännetecknar
en framgångsrik bedragare är just att han tittar en rakt i ögonen, pratar
mycket och förefaller mycket vänlig och uppriktig. Den som är nervös och osäker
är ofta mer tillförlitlig om det gäller observation av någonting främmande.
Hur skall ufofebern
förklaras?
På
kvällen 30.10 1938 kunde man i amerikansk radio i direktsändning höra en
rapport om ett mystiskt objekt som fallit ner i USA. En radioreporter kom
snabbt till platsen och berättade vad som hände. Föremålet, som var mycket
stort, föreföll att vara av metall, tydligen tillverkat av intelligenta
varelser. Plötsligt började ett stort lock skruvades av och någonting tog sig
långsamt upp ur föremålet, som tydligen var ett rymdskepp av något slag.
”Ladies and gentlemen, this is terrific!” skrek reportern upphetsat. Han
fortsatte: ”Detta är det mest skrämmande jag någonsin har bevittnat...det mest
extraordinära...Jag finner inte ord..”. Sedan följde rapporter om bläckfiskliknande
varelser som kröp fram, om hur de sköt omkring sig med dödsstrålar, rörde sig i
jättelika robotar. I programmet framträdde olika myndighetspersoner med allt
mer desperata och skrämmande uppmaningar. Inrikesministern förkunnade med
gråten i rösten att ”vi måste sätta vår lit till Gud.”
Tusentals
lyssnare runt om i USA blev panikslagna. De bad till Gud, grät, rusade ner till
sina bilar för att fly undan de grymma marsianerna. Somliga sprang för att
rädda sina kära. Andra kastade sig på telefonen och ringde för att varna eller
för att ta farväl. Man ringde till polisen, till räddningsverket. Omkring sex
miljoner lyssnade på denna dramatiserade radioteaterpjäs baserad på H.G. Wells
kände roman Världarnas krig från
1898. Omkring en miljon trodde att det som rapporterades var verkligt. Många
blev skrämda eller rent av panikslagna. (Det har gjorts flera filmer baserade
på Wells bok. En av dem visades nyligen i tv. Mycket dramatisk.)
Reaktionen
var förbluffande. Pjäsen hade annonserats i förväg. Innan den började hade det
framgått att den baserades på Wells kända bok. De som blev rädda hade i
allmänhet knäppt på radion mitt under pjäsen, eller så hade de börjat lyssna
först när de mer känsloladdade och skrämmande rapporterna började komma. Men varför
trodde vissa att det var verklighet medan de flesta insåg att det var teater?
Vi
kan ställa samma fråga när det gäller ufona. Varför trodde många, visserligen
en minoritet, att ufona var rymdskepp? I en gallup beställd av tidskriften Time så sent som år 1997 uppgav 22% av
respondenterna att de trodde att varelser från andra planeter varit i kontakt
med människor. Detta är mindre förvånande när man vet att en ännu större andel
av amerikanarna tror på änglar.
Fallet
med radiopjäsen har studerats av socialpsykologer. Deras slutsatser kan i stort
sett tillämpas på tefatsmyten. Deras förklaring är baserad dels på den
politiska situationen och dels på social status och utbildning. Hösten 1938
stod världen på randen till ett stort krig. I nyheterna hade man hört om hur
nazisterna tågade in i Österrike, ockuperade Tjeckoslovakien. Tongångarna var
mycket hotfulla. I Kina pågick redan krig. Japanerna erövrade allt större delar
av Kina. Det var en tid av nervositet och oro inför en framtid som såg allt
hotfullare ut. De som blev skräckslagna hörde övervägande till de lägre
socialgrupperna. De hade lägre inkomst, lägre utbildning och fick det mesta av
sin info genom radion. Skeptikerna hade i allmänhet högre utbildning, använde
fler olika infokällor och hade en bättre allmänbildning.
Det
finns påfallande likheter med tefatstron. I slutet av 1940-talet hade världen
genomlevat historiens värsta krig. Trots att nazisterna och japanerna krossats
blev det inte fred. Nya mindre krig blossade upp, men det som oroade mest var
den ökande spänningen mellan kommuniststaterna och den fria världen. Det kalla
kriget hade inletts och många fruktade att det skulle bli ett varmt krig, ett
kärnvapenkrig, ett helvete mångdubbelt värre än det världskrig världen nyligen
genomlevat. Det rådde stor oro och nervositet. Under kriget hade ny teknologi
spelat en avgörande roll. Långdistansraketer, atombomber, radar osv hade tagits
i bruk. Det verkade som om ingenting vore omöjligt för vetenskapen.
I
allmänhet bryr sig folk inte om ljussken på himlen. Men när Arnold rapporterade
om sin observation och den slogs upp stort i tidningarna började folk titta med
”andra ögon”. Ordet feber är träffande. Arnolds rapport var det virus som
startade ufopandemin. Via medierna, främst tidningarna, spreds viruset över
hela den västerländska världen. Varför just den västerländska? Därför att idén
om varelser från rymden redan var fast rotad i vår kultur genom böcker,
serietidningar och amerikanska filmer. I slutet på 1800-talet skrev tidningarna
under en period om varelser på månen. I början av 1900-talet placerades
rymdvarelserna på Mars och Venus. Den amerikanska astronomen Lowell skapade i
början av 1900-talet stor debatt genom sin ”upptäckt” av kanaler på Mars. Det
skrevs många populära böcker om äventyr på Mars. Jag var själv som ung ganska
förtjust i denna typ av litteratur.
Liv
på andra håll i universum var inte enbart ett område för sf-författare och
intresserade amatörer. Redan på 1950-talet startade erkända forskare en seriös
vetenskaplig diskussion i ämnet. En av de mest kända var astronomen
Francis H. Drake. Mest känd blev
professor Carl Sagan. Dessa både ingick i Condons forskargrupp. De trodde på
intelligent liv utanför jorden, men inte på de flygande tefaten. Forskarna
startade projekt som gick ut på att lyssna efter intelligenta signaler från
rymden. Sådan forskning gick under benämningen SETI (search for
extraterrestrial intelligence). Den har pågått fram till i dag och fortsätter
ännu. Dock har forskarna aldrig registrerat några signaler som tyder på en
intelligent avsändare. (Mera om detta kan man läsa på min blogg 11.1 2012.
Adress: http://hansrosing. blogspot.com).
Tanken att det finns utomjordisk
intelligens var alltså inte så långsökt som man i dag kunde tro.
Det
är påfallande att de som lättast tog till sig tefaten var de som hade lägre
utbildning och lägre social status. Ufologerna hade olika bakgrund, men mycket
sällan forskarutbildning. Deras ”forskning” bestod i att okritiskt intervjua
folk som gjort en ufoobservation. De insåg inte hur meningslöst detta var. När
man hade tusentals rapporter spelade förstås tusen till ingen som helst roll.
Det verkade som om ufona och deras besättningar visade sig endast för folk med
låg social status.
Som
jag ovan betonat spelade kapplöpningen till månen en viktig roll. En annan
faktor som kännetecknade tidsandan under 1960- och 1970-talet var olika
proteströrelser. Den s.k. ungdomsrevolten var den mest kända. Ungdomarna
revolterade mot den traditionella moralen och mot gamla värderingar. Revolten
kom dock att rikta sig mot allt som uppfattades som stelt, auktoritärt och
konservativt. Vetenskapen kritiserades från en mängd olika håll. Typiskt för de
ufotroende var att de såg forskarna som inskränkta försvarare av sitt eget territorium,
oemottagliga för nya radikala idéer. Ufologin hade karaktären av en ofta ganska
aggressiv protest mot det vetenskapliga etablissemanget.
Efter att amerikanarna vunnit kapplöpningen
till månen och de första människorna landstigit i juli 1969, minskade intresset
för rymden snabbt. Det gjorde också uforapporterna. Men enstaka rapporter
publicerades också i fortsättningen. De mest inbitna ufologerna gav inte upp,
men den kvasireligiösa karaktären hos ufofebern blev alltmer tydlig. Ett smärre
utbrott fick febern ännu i mitten av 1990-talet.
Influensa kommer alltid på nytt.
Är detta möjligt med tefatsfebern? Nej, tiderna har förändrats radikalt under
de gågna 40 åren. Flygtrafiken har ökat enormt, mängder av satelliter övervakar
allt som sker i atmosfären och på jorden. De flesta har mobiltelefon, ofta med kamera. Man kan i
realtid rapportera en eventuell observation och filma den. Dessutom vet de
flesta mycket mera om rymden och om atmosfären än för 40 år sedan. Men andra
typer av myter kan uppstå och spridas över världen. Kanske är en sådan just nu
i sin linda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar