tisdag 5 februari 2013

KAPITALISMEN SOM DRIVKRAFT FÖR KOLONIALISMEN



I denna blogg fortsätter jag den analys av kapitalismen som jag börjat i mina bloggar 20.11, 11.12 och 16.12 senaste år. Målet är en bättre förståelse av en ideologi och ett ekonomiskt system som haft, som har och säkerligen långt in i framtiden kommer att ha en djupgående inverkan på inte bara de människor som levat, som lever nu och som kommer att leva, utan också på hela vår planet. Och i framtiden kanske också på andra himlakroppar.

                                            Ännu på 1400-talet låg de mäktigaste staterna i världen utanför Europa. Ostasien dominerades av det jättelika kinesiska kejsardömet, redan vid den tiden världens folkrikaste stat med ca 80 miljoner undersåtar. Under Ming-dynastin upplevde kejsardömet en blomstring när det gäller jordbruk, teknik och kultur. Kinesisk vetenskap var fortsättningsvis överlägsen alla andra kulturer. Kinesiska fartyg, mycket större än de samtida europeiska, bedrev handel ända bort till Indien.  

Den andra stormakten vid denna tid var det ottomanska imperiet. Dess sultaner behärskade Mellersta östern, Nordafrika och stora delar av sydöstra Europa (Grekland, Bulgarien, Serbien, Bosnien).  Ledda av en ottomansk sultan hade turkarna byggt upp en organisation och en krigsmakt som var överlägsen de europeiska staternas. De första kanonerna byggdes i Europa, men turkarna var snabba att lära sig bygga och använda de nya vapnen. Ottomanerna skapade krigsflottor både i Medelhavet och i Indiska oceanen.

                      Historiens vägar är outgrundliga och ofta överraskande. Gång på gång skapas enorma imperier, gång på gång rasar de samman som korthus. Mänsklighetens öden och äventyr är sannerligen märkliga. Det är en lärdom som vi alltid bör ha i tankarna när vi grubblar över framtiden. Allt är föränderligt, ingenting är bestående.

Det var ingen av dessa stormakter, inte ens något medelstort rike, som inledde kolonialismen. Startskottet sköts i stället av ett fattigt litet kungadöme vid atlantkusten. Portugal som blev självständigt på 1200-talet hade vid denna tid ca en miljon invånare. Hur kom det sig att detta fattiga lilla land under flera decennier nästan hade monopol när det gällde upptäcksfärder, kolonisering och handel med främmande kulturer? Varför blev det inte arabiska, indiska eller kinesiska skepp som utforskade Afrikas kuster? Varför blev det inte japanerna eller kineserna som upptäckte Amerika?
Finns det någon logisk förklaring eller är allt bara en fråga om slumpen och tillfälligheter?
.
                    
 KINESERNA

                      Kinesernas inställning till handel och upptäcksfärder är speciellt svår att förstå för en europé. Varför? Min hypotes är att vi är så indoktrinerade med kapitalistiskt tillväxttänkande att vi inte kan fatta ett tänkande som utgår ifrån att allt är bra som det är, att ingen utveckling behövs. Det som gör den kinesiska attityden ännu svårare att förstå är att Kina faktiskt var en stark sjö- och handelsmakt ännu när portugiserna började utforska Afrikas västkust. I början av 1400-talet var Kina den starkaste sjömakten på Indiska oceanen. Enligt kinesiska källor fanns det en amiral Zheng He som i början av 1400-talet ledde flera expeditioner till Indien och ända till Ostafrika. År 1405 skall han ha seglat med en enorm flotta av 62 stora skepp och över hundra små till Kalkutta i Indien. Under senare färder skall Zheng och hans underbefälhavare ha haft kontakter med omkring 40 stater och furstendömen runt Indiska oceanen. Bl.a. hade de många kontakter med de arabiska handelsmän som sedan länge dominerade handeln inom området.. Från en av sina färder hämtade Zheng hem en giraff som gåva till kejsaren Yongle i Nanjing. En avbildning finns bevarad.

                      Det är fascinerande att betänka hur litet människorna vid denna tid ännu visste om den planet de bodde på. Ja, de visste inte ens att jorden är en planet. I Europa visste de lärde i alla fall att jorden var rund. Man kände till Kina och Indien. Det som man visste i Europa baserades i hög grad på på en bok i geografi som skrivits redan 1300 år tidigare! Boken hette Geografike hyfegesis och var skriven av den genialiske grekiske astronomen och matematikern Claudius Ptolemaios. Grekerna hade då i många århundraden vetat att jorden är rund. Men man visste ingenting om hur världen ser ut söder om Sahara, än mindre anade någon existensen av Amerika och Australien. Kunskaperna i geografi var minst lika dåliga i de andra högkulturerna. Från Europa färdades äventyrligt lagda män, såsom Marco Polo på 1200-talet, till de asiatiska rikena. Säkerligen var resenärerna långt fler, men de flesta blev aldrig allmänt kända. Någon motsvarande nyfikenhet tycks inte ha funnits i Asien.
                     
                      Portugisernas upptäcksfärder är så mycket mer förvånande som deras fartyg var små. De var av en typ som kallas caraveller, endast ca 20 meter långa och med en kapacitet på omkring 100 ton. Besättningen på ca 30 man hade förstås inga hytter. Man fick sova, äta, uträtta sina behov etc på däck eller på lasten under däck. Att med sådana fartyg företa färder som kunde ta många månader i okända vatten krävde en djärvhet och ett risktagande av stora mått även för en tid när det var högst riskabelt att leva. Om det är svårt för en modern europé att förstå att kineserna inte gjorde längre upptäcksfärder med sina väldiga, välutrustade skepp så är det ännu svårare att förstå att portugiserna begav sig ut på färder som tog många månader, till och med flera år, med små, ständigt läckande skepp och med mycket bristfälliga navigationsinstrument. Vid slutet av 1400-talet utvecklades större skepp och bättre sjökort och bättre system för navigering men de stora upptäcksfärderna över de enorma, okända vattenviodderna gjordes med förbluffande små fartyg. Vad var det som drev dem att bege sig ut på sådana extremt farliga färder?

                      Amiral Zhengs skepp var enorma i jämförelse. De största var på 1500 ton, 135 meter långa med en besättning på 500 man. De var väl utrustade, byggda med vattentäta skott, drevs förstås med segel. Med sådana skepp och med tillräcklig djärvhet och nyfikenhet kunde de ha utforskat hela Afrika, Australien och Amerika. Men när portugiserna kom till Indien och till det som i dag är den indonesiska övärlden fanns det inte längre några kinesiska flottor som kunde ha drivit bort de obetydliga europeiska skeppen. Om kineserna hade fortsatt med handel i regionen skulle världshistorien säkert kommit att se annorlunda ut. Först i vår egen tid har kineserna återvänt till Indiska oceanen och till Östafrika för att bedriva handel. Under nästan 500 år fick europeerna ”härja” fritt i området.


Hur skall detta förklaras? Kan det alls förklaras? Var det bara ett beslut av en nyckfull kejsare, eller av de byråkrater som i praktiken styrde det jättelika kejsardömet? Var det ett uttryck för känslan av att leva i mittens rike, att vara världens centrum inte bara geografiskt utan också kulturellt och vetenskapligt? Eller skall svaret sökas i kinesernas brist på kapitalistisk företagsanda?

PORTUGISERNA
                      Det blev i stället portugiserna som djärvt och aggressivt grundade kolonier och tog handelskontakter i hela regionen. På 1500-talet hade portugiserna genom dels våld, dels fredlig handel tagit kontroll över stora delar av Östasien. En liten europeisk stat behärskade områden som var mångdubbelt större än moderlandet. En handfull portugiser härskade över miljoner ursprungliga invånare. Senare kom andra europeiska stater efter. Man började slåss om bytet. Kolonialismen förde enorma rikedomar till Europa. Vår kultur kom snart att dominera hela planeten. Små europeiska språk, först portugisiska och spanska, senare franska och framför allt engelska kom att bli världsspråk vid sidan av de gamla språken kinesiska och arabiska. Först i vår tid håller Europas inflytande på att minska. Vi har, av allt att döma, spelat ut vår centrala roll i världshistorien.

Att portugiserna sysslade med sjöfart är naturligt med tanke på landets läge vid atlantkusten. Handelskapitalismen var sedan 1200-talet en viktig del av ekonomin i Europa.  (Se min blogg 20.11) Eftersom vägarna var dåliga eller obefintliga transporterades så mycket som möjligt till sjöss. Fartygen kunde ta stora laster men de tog också stora risker. Stormar, grundstötning och pirater var de värsta hoten.
 Portugiserna transporterade varor dels från söder mot nordligare vatten och dels varor från norr till medelhavsområdet. Men de hade få egna produkter att sälja. Kaptenerna var vana att navigera och att vara länge ute till sjöss. Att vara sjöman var ett hårt liv men inte hårdare än att slita från morgon till kväll på steniga åkrar. Fisket var viktigt och folk var vana med sjön. Den som gick till sjöss hade en möjlighet att se annat än den egna hembyn och att leva ett mer omväxlande och spännande liv. Men också att dö en bråd död. Dessutom hade de unga männen ofta inget val. Myndigheterna kunde samla ihop en besättning med våld.  

                      Men varför nöjde portugiserna sig inte med sjöfart längs Europas kuster? Vad var det som drev dem att segla ner mot söder mot helt okända vatten och trakter, längs Afrikas västkust?  Mot bakgrunden av ekonomin (läs: handelskapitalismen) i den tidens Europa kan det knappast finnas mer än ett svar: Drivkraften var pengar, rikedom.

VARFÖR VILL VI BLI RIKA?

 Men när man anger rikedom som drivkraft måste man alltid komma ihåg att det inte är pengarna i sig som lockar och drar. Detta är en vulgär uppfattning, speciellt populär bland fattigt folk. Girigheten har alltid hånats som en föraktlig egenskap. Redan i Bibeln säger Jesus att det är omöjligt för en rik man att komma in i himmelriket. Det som man åstundar är dock inte pengarna i sig. (Farbror Joakim är en parodi på en rik man). Pengarna är ett medel, en nyckel till den dörr som leder in i maktens och härlighetens lustgård. De utgör det effektivaste, (men inte enda), sättet att fylla grundläggande behov i en människas liv, det som vi alla har en medfödd längtan efter, dvs makt och status. Det är ingen mening med att vara rik i hemlighet. Genom att exponera sin rikedom visar man sin status i ”flocken”. Statusprylar är inget nytt. Vid denna tid var det mycket viktigt att visa upp sin status genom kläder, smycken, bostäder, möbler, konst och liknande. (Precis som i dag alltså!)

                      Man får ofta höra att rikedom inte ger lycka. Kari Nars, en f.d. bankman har skrivit en bok om detta. Han har bl.a. framträtt i tv med sin tes att rikedom inte medför lycka. Jag har inga skäl att betvivla detta. Men resonemanget är baserat på en felaktig premiss. Denna säger att skälet till att människor strävar efter rikedom är att de tror att den skall göra dem lyckliga. Men detta stämmer inte. Det viktigaste skälet är i stället att pengar ger makt. Men varför strävar vi efter makt? Därför att makthungern är inbyggd i våra gener. Vi har den gemensam med alla flockdjur. I varje flock pågår ständigt en kamp om status och rangordning. Ingen vill ligga lägst ner i hackordningen. Alla vill vara litet högre upp än sina gelikar. Detta är ett behov som driver oss och som vi inte kan göra så mycket åt. (Men vi kan vara medvetna om det. Att skriva bloggar är t.ex. ett ganska oskyldigt sätt att försöka markera sin status. Att mobba andra är ett fulare, men vanligare sätt). Strävan till makt är av samma typ som sexdriften. Vi kan inte låta bli att vara attraherade. Drifterna står inte under viljans kontroll. Däremot står förstås beteendet under viljans kontroll. En drift är inte ett beteende.

                        Räcker rikedom som förklaring till upptäcksfärderna? Var kineserna inte intresserade av rikedom, eller de ottomanska turkarna, eller araberna som härskade i Nordafrika, på Arabiska halvön och i Östafrika? Naturligtvis var de lika snikna, giriga och maktlystna som européerna. Det måste finnas något mer än enbart girighet. Och detta mer finner vi i den nya människosyn som uppstod i Europa under renässansen. (Se min blogg 16.12) Vi bör komma ihåg Pico della Mirandolas ord: ”Du som inga gränser inskränker, du bestämmer själv vad du är enligt ditt eget fria val.” Dessa ord utstrålar en självkänsla och självsäkerhet som var typisk för de styrande, ledande, för generalerna, för påverkarna, för bankirerna, för konstnärerna och för filosoferna i Europa. Det centrala budskapet är kapitalismens credo ”Du är din egen lyckas smed”. Du skall inte vänta att kungen eller myndigheterna skall ge dig makt och status. Du skall genom egna initiativ ta saken i egna händer. I modernt språkbruk: du skall starta ett eget företag.
                      Men för att göra detta måste man dels ha frihet att göra det och dels ha en stark tilltro till sig själv och sina egna möjligheter att forma sitt liv. Att dessa principer för tankarna till USA är förstås ingen tillfällighet. USA är det fullkomliga förkroppsligandet av den kapitalistiska ideologin.
Konfucius läror i Kina har en helt annan ton. De säger att man skall underkasta sig sitt öde, lyda överheten, inte försöka ändra någonting. Människorna är genom sin ställning rangordnade i ett orubbligt system. Så är det i familjen, där fadern har oinskränkt makt, och så är det i staten där makten tillkommer kejsaren. Allt är bra som det är. Samma tendenser finner vi i den arabiska världen. Koranen hade upphöjts till orubblig auktoritet i alla frågor. Den innehåller långt fler och mer detaljerade föreskrifter än Bibeln. Islam är en mer heltäckande religion än kristendomen. De ottomanska turkarna var också hängivna muslimer, men de drevs av lust att erövra nya områden med våld, inte genom penningens makt. Orsaken till detta finner vi i deras extemt auktoritära och egendomliga politiska system. Men liksom det kinesiska stelnade det ottomanska systemet småningom i sina former. Förnyelse blev ett rött skynke, något som måste motarbetas. Samma stagnation tycks alltid småningom drabba diktaturer. Så gick det också med Sovjetunionen, som till en början visserligen var brutalt, men samtidigt nyskapande och radikalt.  

ANDRA DRIVKRAFTER

                      Ordet renässans kommer av latinets ord för återfödelse. I de ledande kretsarna i Europa uppstod från 1200-talet framåt ett växande intresse för den antika grekiska och romerska kulturen. Växande rikedom tycks åtföljas av ett växande intresse för s.k. andlig kultur, dvs. för konst, litteratur och vetenskap. Studierna av alla dessa lysande filosofer, politiker, vetenskapsmän, poeter osv innebar inte bara att man lapade i sig lärdom utan också nyfikenhet, en iver att utforska. Det uppstod en övertygelse om att man borde fortsätta där antiken slutat. Världen låg öppen att erövras av den som var djärv och kunnig, och som var beredd att satsa också på mycket riskabla företag. Denna anda spred sig speciellt i de delar av Europa som hade livliga handelskontakter, och Portugal var, trots sin litenhet och fattigdom, just ett sådant land.

                      Här bör ytterligare en viktig pådrivande orsak nämnas. Ända sedan 1100-talet hade Norditalien varit centrum för handeln. Småstater som Florens, Venedig, Genua, Neapel hade monopol på handelstraderna till Asien. Deras fartyg gick till hamnar i Svarta havet, i Mellersta Östern, Alexandria. Där hade de kontakt med karavaner österifrån som var lastade med för européerna begärliga varor som kryddor, silke, bomull, ädelstenar och liknande. Men det ottomanska imperiets framväxt kapade av de gamla handelsvägarna. Detta var ett hårt slag för de rika städerna i Norditalien. Efterfrågan på kryddor etc upphörde inte, men de italienska köpmännen kunde inte längre leverera. De italienska småstaternas ekonomiska betydelse började minska. De hade spelat ut sin centrala roll i Europas historia. I stället var det de stater som hade kust mot Atlanten som växte i rikedom och makt. I en tid när vägnätet var uselt, inga järnvägar existerade och flygplan bara fanns i Leonardo da Vincis fantasi var oceanerna inte avskiljande, utan sammanbindande. Den som hade goda skepp kunde snart färdas jorden runt. Globaliseringen fick bokstavligen sin början.

                      Till allt detta kommer den religiösa fanatism som var typisk för europeerna vid denna tid. Portugiserna var djupt troende katoliker. De såg det som en uppgift given av Gud att sprida evangeliet och därmed rädda många själar. Enligt en av de många myterna om Afrika fanns det ett bortglömt, kristet kungadöme någonstans söderut. Att finna dessa trosbröder och alliera sig med dem sågs som en viktig uppgift.

Portugiserna följdes snart av spanjorerna. Sedan kom Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och slutligen Tyskland. Alla blev kolonialmakter under de följande århundradena. Alla satte i mer eller mindre hög grad sin prägel på andra världsdelar, andra folk, andra kulturer. Europa var fast beslutet att ta kontrollen över hela planeten.

PORTUGISERNA UPPTÄCKER SJÖVÄGEN TILL ASIEN
                     
År 1453 erövrade turkarna Konstantinopel. Därmed var den tidigare flitigt använda sjövägen till Svarta havet avklippt. Också hamnstäderna i östra Medelhavet erövrades av de överlägsna ottomanska arméerna. De lukrativa handelsförbindelserna österut ströps. I många europeiska stater fanns dock djärva, energiska män med ett enormt stort ego som grubblade över hur man skulle kunna ta sig till Indien och Ostasien över haven. De räknade ut att det kunde finnas två vägar: att segla runt Afrika eller tvärs över Atlanten. Det förra alternativet var naturligt för prinsen Henrik sjöfararen (Henry the navigator) i Portugal. Avståndet till Afrika var rätt kort, han själv hade organiserat en stor flottstyrka som erövrade en arabisk besittning i Nordafrika. Men det fanns en hake. Hela området söder om Sahara var en vit fläck på kartan. Ingen i Europa hade färdats mer än några hundra kilometer längs Afrikas kust. Okunnigheten ersattes med rykten, vilda historier och vidskepliga föreställningar om monster och olika slags faror.

Det krävdes stort mod för att våga sig ut på de enorma, outforskade vattenvidderna. Det krävdes starka drivkrafter för att satsa landets små resurser på så osäkra expeditioner. Men de potentiella vinsterna var också stora. Prins Henrik visste förstås hur lukrativ handeln med länderna österut hade varit för de italienska staterna i århundraden. I själva verket kunde Henrik och hans bror kungen knappast ens drömma om hur stora vinsterna skulle bli. Portugal skulle i flera hundra år bli en kolonial stormakt. Först i vår tid har de sista av landets kolonier blivit självständiga.
                      I våra dagar när man kan flyga till Afrika på några timmar blir man lätt blind för hur stort Afrika faktiskt är. Det har en yta av 30 miljoner km2 och är därmed tre gånger så stort som Europa och hundra gånger så stort som Finland. För att nå Afrikas sydligaste udde måste portugiserna segla nästan 10 000 km. När Henrik dog 1460 hade han sänt ut många expeditioner som sökt sig allt längre söderut. Vid hans död hade man kartlagt kusten ner till Guineabukten. Nya expeditioner sändes iväg efter hans död och trängde allt längre söderut. Slutligen fick en kapten vid namn Bartolomeo Diaz kommando över tre skepp med uppdraget att en gång för alla avgöra om det var möjligt att segla runt denna väldiga kontinent. Enligt vad man då visste kunde den fortsätta ända till sydpolen (som förstås var helt okänd).
                      I augusti 1487 gav sig Diaz´lilla flotta iväg på sin äventyrliga färd. Efter att ha seglat i fem månader (och efter flera landstigningar) passerade två fartyg Godahoppsudden. (Det tredje fartyget hade lämnats kvar tidigare). Han hade upptäckt att det var möjligt att segla runt Afrika till Indiska oceanen. Diaz kunde starta den långa återfärden för att bringa glädjebudskapet till sina herrar. I slutet av år 1488 togs hans lilla besättning emot som hjältar. Sjövägen från Europa till Indien var öppen. Därmed öppnades också ett helt nytt kapitel, inte bara i Europas, utan i hela världens historia.
                      Men hur skulle det ha gått om djärva, äventyrslystna, självsäkra män inte sett det som en självklar, gudagiven uppgift att roffa åt sig andra folks och kulturers rikedomar? Det är fascinerande att fundera över frågan. Något svar kan man självklart inte få. Historien styrs inte av några deterministiska lagar.
                      Det dröjde dock ännu tio år innan  man fattade beslut om att äntligen försöka sig på det som Henrik sjöfararen drömde om, en sjöresa till Indien. Den 14 juli 1497 startade en liten flotta på fyra skepp och 170 sjömän på den långa och osäkra resan. Befälhavare var en kapten vid namn Vasco da Gama. Två av skeppen var beväpnade med 10 kanoner vardera. Det blev en lång och äventyrlig resa. Da Gama tog kontakt med många folk under färden, han nådde Kalkutta men de arabiska köpmän, som sedan länge var etablerade där, motarbetade honom. Återresan blev svår, provianten tog slut, sjömännen drabbades av skörbjugg. Sommaren 1499 tog sig två svårt nedslitna skepp med 50 sjömän ombord in i Lissabons hamn. För kungen, adeln och handelsmännen var det ett triumfens ögonblick, och självklart tackade man Gud genom talrika ceremonier. Man började genast organisera en ny, mycket mer omfattande handelsresa.
                      En armada på hela 13 skepp med 1200 man ombord seglade iväg i de vatten som inte längre var okända. Tidigare färder hade visat att bästa sättet att utnyttja rådande vindar och havsströmmar var att segla i en båge långt västerut innan man satte kurs mot Afrikas sydspets. Vid denna manöver kom fartygen så långt västerut att de siktade en helt okänd kust. De landsteg i en trakt av väldiga regnskogar och markerade med stenpelare att detta land tillhörde kungariket Portugal. Brasilien kom därmed under portugisisk överhöghet. Därför är portugisiska ännu i dag Brasiliens nationalspråk.
                      Skeppen nådde småningom Kalkutta i Indien, som då behärskades av arabiska handelsmän. Dessa hade förstås ingen lust att släppa in europeerna på sin marknad. Men portugiserna hade lika litet lust att ge efter. Eftersom skeppen var många och beväpnade med kanoner bombarderades staden. Ett mönster som sedan skulle upprepas också av andra europeiska stater under kommande århundraden. I andra städer var furstarna villigare att bedriva handel. I juni 1501 återvände sju skepp och ca 600 man till Lissabon. Trots förlustena blev resan en ekonomisk succé. Lasterna, speciellt kryddor, porslin och ädelstenar såldes till höga priser på den europeiska marknaden. Vid senare expeditioner etablerade portugiserna flera handelscentra på Indiens kust, bl.a. Goa, Damao och Diu. Också på Malackahalvön etablerade sig dessa djärva handelsmän. Macao vid Kinesiska sjön blev en portugisisk koloni som först i vår tid övertagits av Kina.
                      Handeln på staterna kring Indiska oceanen blev ytterst lönande. För att få bästa möjliga pris började man föra varorna till Antverpen, som höll på att bli Europas viktigaste hamn- och handelsstad. Därifrån kunde de transporteras till köpare runt om i Europa. År 1505 utsåg kung Emanuel en vicekung (viceroy) för Portugals kolonier runt Indiska oceanen. Denne seglade iväg med en flotta på 22 fartyg. Araberna hade mobiliserat en egen flotta i Egypten. Utanför Diu drabbade fartygen samman och portugiserna segrade. År för år utvidgade portugiserna sitt välde. Malackahalvön, Ceylon, Macao hörde till de områden som man fick kontroll över. De arabiska handelsmännen och fartygen drevs bort. Kineserna hade dragit sig tillbaka redan hundra år tidigare. De indiska furstendömena ägnade sig mest åt strider sinsemellan. Än så länge hade portugiserna ingen större konkurrens av andra europeiska stater. År 1520, endast en mansålder efter Henrik sjöfararens död, hade portugiserna kontroll över stora delar av sydostasien. Man må tänka vad man vill om protugisernas metoder (de var inte värre än vad som var normalt på den tiden) men det är enastående i världshistorien att en liten stat gör så många upptäkter och skapar ett så enormt kolonialvärde under så kort tid..
                      Hur var det möjligt att så få kunde få kontroll över så stora områden? Hur kunde relativt små flottstyrkor och ännu mindre truppstyrkor besegra så många stater, låt vara små? Denna fråga gäller rent allmänt när små styrkor av europeer tog kontroll över enorma områden. Spanjorernas framfart i Mellan- och Sydamerika är ett annat märkligt exempel. En handfull spanska soldater störtade de mäktiga Inka- och Aztekrikena. Intressanta frågor men de berör inte direkt temat för denna blogg, dvs hur kapitalismen drev en rad europeiska stater, börjande med Portugal, att kapa åt sig kolonier över hela världen. Från kolonierna hämtade man guld, silver, ädelstenar, fint porslin, kryddor, socker, frukter, ädla trädslag, slavar, växter av olika slag, exotiska frukter och djur osv. Det innebar en enorm injektion med dyrbarheter som stimulerade ekonomin och småningom gjorde Europa till den överlägset rikaste och mäktigaste världsdelen.
                      Ännu för hundra år sedan, när min mormor och morfar var unga, härskade Europa över nästan hela världen. USA kan i detta sammahang ses som en del av Europa eftersom det var folk av europeisk härstamning som hade den politiska och ekonomiska makten i landet. Under några generationer har maktbalansen radikalt förändrats. Europa har förlorat största delen av sin tidigare politiska, ekonomiska och militära makt. Det som vi har kvar är ett kulturellt inflytande inom de flesta områden, från språk till ideologier och lagstiftning.  
                     

Inga kommentarer: