Denna artikel ingår i UBERSICHTLICHE DARSTELLUNG Vol 1. Nr 1. Utgiven med anledning av att min f.d. elev och kollega filosofen Olli Lagerspetz fyllde 50 år.
Av
Hans Rosing
Akademielektor
emeritus, dr.h.c.
HAR FYSIKERNA GRIPITS AV STORHETSVANSINNE?
Frågan här är alltså:
innebär vetenskapen en världsbild som radikalt skär sig med vardagens? Och
kommer detta att innebära krav på nytänkande i vardagen?
Olli Lagerspetz i Advocatus
Scientiae. 2008 s. 39.
Stephen Hawking (född 1942) är ett känt namn för var och en
som ens har en gnutta intresse för fysik. Han har av sina beundrare jämförts
med självaste Newton. I varje fall är han ingen ödmjuk och anspråkslös man. I
sin senaste populärvetenskapliga bok Den
stora planen (2011), skriven i samarbete med Leonard Mlodinow, menar han
sig ha lösningen på DE STORA FRÅGORNA.
Sedan gammalt har filosoferna
brottats med dessa frågor, men Hawking ger, i likhet med många andra av dagens
framstående fysiker, inte mycket för filosofisk spekulation. I sina populära
böcker brukar han ge en ordentlig spark åt filosoferna. I den aktuella boken
skriver han: ”Av hävd har filosofin tagit hand om dessa frågor, men filosofin
är död.” (s. 124) Det är, menar Hawking, fysikerna som tagit över facklan ur
händerna på det filosofiska liket och nu för den vidare. I motsats till
filosoferna baserar de sig, om vi får tro honom, på mätbara fakta, på matematik
och hård logik. Utgående från den senaste forskningen ”kommer vi fram till en
helt ny bild av universum”.(s. 7)
ETT MYSIGT UNIVERSUM
Låt oss spola filmen bakåt 500 år. Då låg jorden tryggt i
världens centrum, omkretsad av solen, månen, planeterna och fixstjärnornas
sfär. En perfekt skapelse av den gudomliga viljan, en skapelse tillägnad
människan, Guds avbild. Allt hade en förklaring, och se, allt var mycket gott.
Men sedan kom ormen in i det
kosmiska paradiset. Nikolaus Kopernikus rubbade Ptolemaios 1300 år gamla
cirklar. Han flyttade solen i centrum och degraderade jorden till en planet
bland andra. Galileo straffades nästan hundra år senare av kyrkan för
Kopernikus synder, men Isaac Newton lade allt tillrätta genom att skapa den
tidens ”teori för allting”, den klassiska fysiken. Universum blev nu oändligt,
styrt av en handful naturlagar som Newton uttryckte i elegant matematisk form.
The force was with him! Det som höll allt samman, som drog det fallande äpplet
likaväl som den fallande månen var en gåtfull kraft, gravitationen. Den verkade,
i motsats till alla andra krafter, ögonblickligen över hur stora avstånd som
helst. Newton medgav att den var mystisk, men i själ och hjärta var han en
religiös mystiker. Om han kunde svälja att Gud skapat hela det oändliga
universum genom att vifta med sin Harry Potterska trollstav kunde han också
svälja en kraft som verkar ögonblickligen över hur stora avstånd som helst. Förklaringarna
var deterministiska, människan var fortfarande i centrum och Gud i sin himmel.
FYSIKEN FÖRLORAR SIN OSKULD
En vetenskaplig
världsbild, om det är meningsfullt att tala om en sådan, omfattar alltså olika
sätt att förklara och belysa det vi känner till från vardagen.
Olli
Lagerspetz Advocatus Scientiae 2008
s. 39.
Newton hade äntligen avslöjat sanningen om universum och vår
plats i det. Eller så inte...
Glädjen varade i cirka 200 år. Sedan kom Albert Einstein.
Han rev upp Newtons begrepp, inte bara för rum och tid, utan också för rummets
geometri. Grundpelaren för geometrin i 2000 år, parallellaxiomet, gällde inte
längre – nämligen i Einsteins allmänna relativitetsteori (1915). Dessutom
avskaffade han gravitationskraften. Den var ingen förklaring, blott en
illusion. Varken äpplet eller månen dras ner av någon mystisk allt
genomträngande kraft.
Visst, Newton hade rätt i att
varje kropp fortsätter att röra sig i en rät linje. Men i Einsteins värld är
den räta linjen krökt därför att själva rummet, rymden är krökt. Äpplet och
månen rör sig utan att påverkas av någon kraft. Deras rörelse är, för att tala
med Aristoteles naturlig i motsats till påtvingad. Naturlig rörelse i ett krökt
rum. Och det som har makt att kröka, böja, förvrida själva rymden är materien.
När materiens täthet blir tillräckligt stor kröks rummet ini sig själv och allt
försvinner ner i naturens egen sopförbränningsanläggning – ett svart hål. Rum,
tid och materia är inte fristående, som Newton menade, utan invävda i varandra.
Materien kröker den fyrdimensionella rumtiden som i sin tur bestämmer hur
materien rör sig..
Einstein blev sin tids, och
kanske alla tiders mest berömda vetenskapsman, men mest för att ingen, utom fysikerna
(om ens de), begrep hans nya världsbild. Vanligt folk fortsatte att tro på
Newtons oändliga, oföränderliga universum där vi och vår galax befinner oss i
centrum. (Hur det kan finnas ett centrum i ett oändligt rum grubblade man inte över).
Allt var fortfarande ganska gott.
Visserligen måste Einstein införa
en konstant i sin relativitetsteori för att hindra universum att expandera.
Utan konstanten skulle allt försvinna till slut, och det gick ju inte för sig.
Konstanten garanterade att vi lever i ett stabilt universum. Äntligen hade man
den slutliga förklaringen till all rörelse. Einstein kom och allt var ljus, och
ljusets hastighet blev en orubblig naturkonstant.
Men på 1920-talet rubbades den
vackra bilden värre än någonsin. Genom Kopernikus förlorade vi vår ställning i
universums centrum. Nu förlorade vår galax sin centrala ställning. Den blev
plötsligt blott en obegripligt stor stjärnhop bland miljoner liknande stjärnhopar,
galaxer. Och ännu värre. Ju längre bort en lysande galax befann sig desto mer
var dess spektrum förskjutet mot rött. Ett bevis för att den rörde sig bort
från oss. Vart man än vände teleskopen upptäckte man samma fenomen. Alla
galaxer rusade bort ifrån oss som om vi lidit av fruktansvärt dålig andedräkt.
Ju längre bort desto fortare avlägsnade sig galaxen. Vad betydde detta?
Befinner vi oss trots allt i universums centrum? Tyvärr, alla galaxer rusar
bort från varandra. Hela universum expanderar. Och det är inte bara materien
som rusar iväg. Själva rummet, rymden växer i rasande takt. Universum blir hela
tiden större.
Einsteins konstant visade sig vara en
dundertabbe och han skyndade sig att avlägsna den. Allt större teleskop
avslöjade en ständigt växande kosmisk ocean av inte miljoner utan miljarder
galaxer, var och en bestående av miljarder stjärnor. Men stjärnorna räckte inte
till för att förklara galaxernas rörelser. Så kosmologerna måste anta
existensen av någon slags osynlig ”svart materia” som bidrar till att kröka
rummet. Vad den är, och om den finns, är ännu okänt. Vi är obetydligare än ett
sandkorn i Sahara och Gud är den svarta energi som styr vårt universum..
Medan makrokosmos växte till
obegriplig storlek minskade mikrokosmos till lika obegriplig litenhet. Newton
hade bringat ordning och reda i i
världen. Nu skapade forskningen i den atomära världen i stället värre oreda än
någonsin. När de (tidigare oförstörbara) atomerna krossades flög partiklar, som
inte var partiklar, i tiotal och snart i hundratal omkring. Och de rörde sig
inte som anständiga kroppar utan som drogade mystiker. Försvann från en plats
och dök upp på en annan utan att ha rört sig genom mellanrummet. Samma partikel
kunde dyka upp var som helst, till och med i ett annat solsystem. Ett vacuum
var inte längre tomt utan kryllade av virtuella partiklar som gav det oändlig
energi. Men eftersom partiklarna hade motsatta laddningar tog de alltid ut
varandra så fort man försökte mäta energin.
OANSVARIGT FANTASTERI ELLER
GALEN VERKLIGHET?
Min tes är att
naturvetenskaplig forskning till sin natur är – eller har blivit - sådan att
normalt sunt förnuft inte längre kan ha någon framträdande plats i den.
Hannes
Nykänen Advucatus Scientiae s. 80.
Det är lätt att räkna ut att ju längre tillbaka i tiden man
går desto mindre måste universum ha varit. Vi behöver inga tidsmaskiner. Vi kan
helt enkelt titta in i det förflutna. Ju större teleskop desto längre bakåt i tiden
ser vi. När vi tittar på Andromeda-galaxen ser vi den sådan den såg ut långt
innan Homo sapiens existerade. Hur den ser ut just nu kan vi aldrig få veta. Enligt
de nyaste beräkningarna måste universum ha varit litet som en punkt för ca 13 700 000 000 år
sedan. Med ett tillräckligt stort teleskop skulle vi kunna se ”världens skapelse”
- eller åtminstone nästan.
Hannes Nykänen kritiserade i Advocatus
Scientiae (2008 s. 78 ) modern fysik för helt osannolikt fantasteri. Och
vad är detta annat än fantasteri...eller? All universums materia samlad i en
oändligt liten punkt. Och denna punkt var hela universum. Man vill med våld
tänka sig en punkt i ett tomrum, men det är fel. Det fanns inget tomrum. Det
fanns inget rum överhuvudtaget. Det fanns ingenting, inte ens ett intet. Så
fort man tänker någonting alls är det för mycket.
Universum uppstod menar Hawking
och många andra moderna kosmologer, genom en slumpmässig kvantumfluktuation i
intet. Sådana fluktuationer är totalt slumpmässiga. Det finns ingen orsak till
dem. Universum orsakades sålunda inte av någonting alls. Eller av en ren slump,
om det låter trevligare. I begynnelsen var inte Ordet utan
kvantumfluktuationen. Men vem vill dyrka en fluktuation?
Det skulle bli värre, mycket värre.
Denna teori, kallad Big-Bang-teorin
av den berömda kosmologen Fred Hoyle, som hårdnackat försvarade det stabila,
oföränderliga universum, utvecklades under 1960- och 70-talet. Den förklarade
mycket, men skapade samtidigt en rad nya problem.
Materiens
egenskaper förklaras av en teori som utecklats sedan 1920-talet. Den kallas
helt enkelt standardmodellen. Det har länge funnits ett hål i den. För att sy
ihop de teoretiska trådarna behövdes en partikel som fått namnet Higgs. Senaste
sommar rapporterade fysikerna vid Cern, det europeiska kärnforskningscentret,
att de med hög sannolikhet hade funnit denna partikel. Ännu en trumf för
standardmodellen som ofta beskrivs som den mest exakta teorin i vetenskapens
historia. Men en besvikelse för dem som hoppades att en dörr till ny spännande
fysik skulle öppnas.
Varje
skönhet har sina brister. Så också fysikernas moderna teori för materiens
uppbyggnad. Urämnet, för att tala med De gamle, måste ha uppstått vid the Big
Bang. Det finns förklaringar till hur detta har gått till, men här kommer ett
stort ABER. För att standardmodellen skall ge rätta prediktioner måste man
lägga in värden för ett tjugotal parametrar. För att vi skall få det slags
stabila universum som vi lever i måste värdena på dessa vara mycket specifika.
En liten avvikelse och materien får totalt andra egenskaper. T.ex. om
partiklarnas elektriska laddning avviker ens en liten aning så faller materien
sönder, klumpar ihop sig eller beter sig på något annat för oss mycket
obehagligt sätt. Dessa värden kan inte härledas inom teorin utan bestäms genom
empiriska mätningar. Teorin kan därför inte förklara varför materiens
egenskaper bestäms av just dessa värden och inte av andra.
De är så att säga lösa trådar utan förklaring. Något som
varje forskare värd sitt salt avskyr.
Här
är sålunda ett mysterium att bita i. Varför har parametrarna just sådana värden
att vårt universum är precis så stabilt att liv, och t.o.m. intelligent liv kan
uppstå och frodas? Som Hawking säger: ”Varför förefaller värdena vara
fininställda för att liv skall kunna uppstå?”
Anta att universum uppstod genom
en kvantumfluktuation. Det bestod av fruktansvärt het plasma, energi utan
struktur. Vad hände sedan? Vem manipulerade med naturlagarna så att ett
beboeligt universum skulle bli möjligt? Måste vi trots allt ha med der Alte, (Einsteins
benämning på Gud)? Att alla 20 parametrar antog rätta värden (för oss) av en
ren slump är omöjligt. Eller...
Inte om vi tror på inflationsteorin.
Denna teori utvecklades under början av 1980-talet. Under de första bråkdelarna
av en sekund hände något som får den mest fantasifulla fantasy-författare att
bli grön av avund. Universum blåstes upp till gigantiska proportioner. Jag
citerar Hawking: ”Det var som om ett mynt med en diameter av en centimeter
plötsligt skulle svälla till mer än tio miljoner gånger Vintergatans bredd.”
(s. 124) Omöjligt? Ingenting kan röra sig fortare än ljuset. Så har ju den
helige Einstein lärt oss. Inte alls. Det finns alltid kryphål i dagens fysik.
En rörelse är alltid en rörelse i rummet. Det som hände nu var inte en rörelse
i rummet, det var rummet självt som på bråkdelar av en sekund blåstes upp som
en gigantisk ballong. Det är ett uttryck för fysikernas egendomliga skämtlynne
att teorin kallas inflationsteorin.
Vid
denna process bildades otaliga ”bubblor” i det vansinnigt heta plasmat. Dessa
var babyuniversa. En del av bubblorna fortsatte att expandera och blev till
egna, självständiga universa, vart och ett med sina egna naturlagar. Isolerade
från varandra både genom avstånd och genom totalt annorlunda naturlagar. Vårt
universum är i själva verket, om vi får tro inflationsteorin, inte hela
universum utan bara en extremt liten del. Kopernikus berövade oss platsen som
universums centrum. På 1980-talet berövade ett antal fysiker vårt universum det
unika karaktär. Vi är inte värda något alls i kosmiskt perspektiv.
Hur många universa finns det då? En ofta
citerad siffra är en etta följd av 500 nollor. Det är rätt många. Tillsammans
utgör de ett multiversum. Det är något att bita i det!! Och sedan då. Finns det
kanske flere multiversa? Hittills har kosmologerna nöjt sig med ett
multiversum, innehållande en obegripligt stor mängd universa, av vilka en del
innehåller miljarders miljarder galaxer, som var och en innehåller hundratals
miljarder stjärnor, av vilka en stor del omkretsas av planeter, på en del av
vilka det finns miljarder människor – av vilka de flesta är mer intresserade av
European Song Contest, hamburgare och sex än av DE STORA FRÅGORNA.
Den
är ingenting konstigt med att få sju rätt i lotto. Om tillräckligt många rader
tippas måste någon få sju rätt. Samma sak gäller enligt Hawking med universum. Den
kosmiska inflationen skapade en sådan vansinnig mängd universa att alla
tänkbara världar förverkligades. En del mycket lika vårt universum, andra
totalt annorlunda.
Vi är en kosmisk lottovinst.
ÄR DET VI SOM SKAPAR VÄRLDEN?
Vetenskapen förklarar
vardagsföreteelser snarare än ersätter dem med något annat. Men just detta
betyder att vardagsföreteelserna accepteras som verkliga.
Olli
Lagerspetz Advocatus Scientiae, s.
49.
Så vad är sist och slutligen sanningen? Var det der Alte som
skapade världen (av för oss outgrundliga skäl), eller har den alltid funnits
som Fred Hoyle och andra anhängare av the steady state theory trodde ännu på
1960-talet, eller uppstod universum genom en Big Bang ur ett svart hål, eller
skall vi tro på Hawkins multiversum och kvantumfluktuation? Skall vi tro på
Einsteins deterministiska allmänna teori, eller på att slumpen styr allt som i
standardmodellen? Sedan har vi strängteorin och M-teorin – för att nämna några andra
omdiskuterade (och obegripliga) teorier.
Att
det finns en vardaglig värd med länkkorv, tvprogram och arbetslöshet kan vi
knappast tvivla på. Men varför finns den? Hur har den uppstått? Är alla sådana
frågor meningslösa? Är vår värld kanske sist och slutligen, som positivisterna
menade, blott och bart det vi upplever, och ingenting mer. Punkt och slut.
Nietzsche
förkunnade att Gud är död. Hawking har förkunnat att filosofin är död, men
liksom Nietzsche pratar han i nattmössan. Gud lever och det gör filosofin
också, inte minst tack vare Hawkings rikedom på fascinerande tankar. Så vad
tror han själv egentligen på? Sin syn på vetenskapen kallar han modellberoende
realism. I själva verket är det en modern variant av en åsikt som diskuterats
av vetenskapsfilosofer i minst tvåhundra år.
Jag känner själv, på gamla dagar, sympati för denna
filosofi.
Vi
tror alla, medvetet eller omedvetet, på olika slags teorier (i ordets vidaste
bemärkelse). Dessa är, för att låna en liknelse från Kant, att förlikna med
färgade glasögon. Om glasögonen är blåa ser vi allt i blått. Vår värld är då blå.
Vi kan vara säkra på det därför att vi ser det ”med egna ögon”. Naturvetenskapen
är sådana glasögon. Men det är också alla andra världsbilder. De är mentala
strukturer inbyggda dels i oss själva dels i vår kultur. Vi ser världen genom
dess begrepp och modeller. Den religiöse ser Guds verk, där ateisten endast ser
slump och naturlagar.
Men kan vi inte ta av oss
glasögonen och se världen sådan den är i sig själv? Das Ding an sich. Den sanna
verkligheten, oberoende av alla teorier och trosuppfattningar. Så som vi alla
ser en länkkorv just som en länkkorv. Eller gör vi det? Vad ser en person som
aldrig tidigare sett en länkkorv?
Vad händer om vi tar av oss glasögonen
(förutsatt att det alls är möjligt). Då ser vi blott kaos. En blind person som
vid vuxen ålder opereras och börjar se upplever i själva verket inte alls det
som vi seende upplever. Hen upplever ett kaos av inryck. Hen måste mödosamt
lära sig att se. Det innebär att hen måste lära sig och vänja sig vid nya
mentala strukturer. Att se är att strukturera, men för att kunna strukturera
måste man ha begrepp och modeller. Ju mer exakta begreppen är och ju mer
detaljerade och generella modellerna är desto mer och bättre ser vi.
Vetenskapen har i 400 år jobbat
med att lära oss se världen utgående från alldeles speciella principer. Men
innebär detta inte att forskningen skapar inte bara en bild av världen utan
också världen själv? Vi kan stiga ut ur bilden blott genom att stiga in i en
annan av oss skapad bild. Genom att bygga upp teorier och modeller som ger en
världsbild så skapar forskarna i praktiken den värld vi faktiskt upplever.
Och slutsatsen? Det är ingalunda
så att världen skapar oss utan så att vi skapar den värld som skapar oss.
Vi är världens skapare. Amen
1 kommentar:
Trevligt skrivet, som alltid. Du måste vara till åren vid detta lag. Jag läste din bok medvetandefilosofi på 80-talet. Den finns med mej i gott minne och har stort påverkat min egen bild av psyket och psykets processer. Skall läsa den igen i sommar men med buddhistiska ögon.
Min inställning är att filosofin inte är död, men filosoferna tar sig inte längre på allvar och tar inte plats i dilaogen. Det borde de göra (eller bättre: de borde de få göra). Vidare tror jag att vi lever i en tillvaro där det finns så mycket dubbla och dolda agendor att avsikten med politik inte längre är överskådlig och inte ens begriplig. Egenintressen och snuttifiering får individen att tappa fokus, och får demokratin att urholkas.
Om filosoferna har tränat sig i att tänka i komplicerade sammanhang, borde de i en paraplyorganisation föra fram en klarsyn på tillvaron. Det gör de inte, till min besvikelse.
Som du skriver i ingressen till nämnda bok "denna filosofiska dilaog har i stort sett gått norden förbi" (inte ordagrannt). Vad säger fiosoferna om ett av samhällssystemets största problem; förståelsekurvans rikting i utbildningssystemet?
Litet sakfel i rubriken; ett universum och flera universa.
mvh
jnas
ps
Teoretisk fysik är snart död
Skicka en kommentar