KÄRLEKENS MÅNGA ANSIKTEN. DEL ETT.
KÄRLEK OCH VISDOM
Ordet filosofi är grekiska, en sammanställning av filos som
betyder kärlek och sofia som betyder visdom, vishet. Att vara filosof betyder
alltså att älska vishet. Jag har varit filosof i över 40 år. I 37 år förtjänade
jag mitt uppehälle som universitetslärare i filosofi. Men älskar jag verkligen
vishet? Kan man överhuvudtaget älska något så abstrakt? Vad innebär det i så
fall?
Man
kan beundra vishet, söka visdom, längta efter större visdom, men innebär då
detta att man älskar visdomen? Det finns mycket man kan längta efter utan att
älska det. Jag längtar ibland efter potatismos med aborrfiléer stekta i smör,
men det betyder inte att jag älskar den rätten. Att älska innebär att längta
men all längtan är inte kärlek. Kärlek är något mycket mer och större än
längtan. Tyvärr har många i dag en tendens att trivialisera kärleksbegreppet.
”Hej älskling,” säger man till kreti och pleti, också till folk som man är
likgiltig inför. ”Jag älskar den/det/de” utbrister man när man i just den
stunden gillar någonting. Samma tendens att trivialisera gäller förresten
kärlekens motsats, alltså hatet.
För
egen del måste jag erkänna att jag är rätt likgiltig inför visdomen. Ärligt
talat vet jag inte ens så noga vad vishet är. Därför vet jag inte heller om jag
själv är vis. Det som jag däremot vet är att jag alltid varit nyfiken och
alltid försökt få veta mera, få mera kunskap. Men min nyfikenhet, vetgirighet
begränsar sig till rätt få områden. Det kan man se t.ex. i mina bloggar. Det
finns massor av ämnen som jag inte behandlar, som jag inte vet någonting om och
som inte intresserar mig. (Men jag hatar dem inte!) Ämnen som intresserar de
flesta, men inte alls mig, är sport och idrott. Jag vet inte ens vilka
fotbolls- och ishockeylag det finns i Finland. Jag har aldrig i mitt långa liv
bevistat en fotbollsmatch eller ishokeymatch.
Blir
man visare med åren? De flesta gamla människor jag känt har inte förefallit mig
visa. De har tvärtom ofta förefallit fördomsfulla och okunniga i många frågor.
Men kanske har de varit visa utan att jag förstått det? I dag när det är på
modet att höja ungdomen till skyarna menar många att ungdomarna är visare än vi
äldre. När detta mode grasserade som värst menade en del radikaler att lärarna borde
lyssna till eleverna, att lärarna i våra skolor hade mycket att lära av
eleverna.
För
mig var denna tanke absurd. Varifrån skulle barnen och ungdomarna ha fått den
vishet som lärarna, med lång utbildning och erfarenhet, inte hade fått? Jag
upplevde detta som en extrem form av dumhet, för att inte säga åldersrasism. Under
mina 37 år som lärare på universitetsnivå har jag inte lärt mig något alls av
mina studenter. Jag har alltid varit övertygad om att jag vet väldigt mycket
mera inom mitt område än mina studenter. Jag har varit övertygad om att jag har
mycket att ge studenterna, inte bara i form av direkta fakta utan i social
samverkan och respekt för den öppna debatten. Däremot vet studenterna
självklart mera om mycket annat, t.ex. om sport och popmusik, om datorspel och
klädmode, dvs om modeföreteelser som dyker upp och försvinner i snabb takt. Men
skolans uppgift är knappast att lära lärarna vem som ligger högst på
poplistorna eller det senaste i den oändliga raden av datorspel.
Under
antiken fanns det i Grekland en person som kallades Oraklet i Delfi. Hen hade
gudomlig förmåga att uttrycka djup visdom. Sokrates berättade att någon frågat
oraklet vem som var Greklands visaste man. ”Sokrates” blev svaret. Detta
förbryllade den fule mannen som var välkänd, till och med ökänd, på Atens gator.
Han visste mycket väl att han inte alls var vis, tvärtom. Han gav sig ofta i
slang med politiker, ämbetsmän, lärda av alla slag för att få veta t.ex. vad
det innebär att vara ärlig, modig, tapper, fosterländsk, religiös, trofast osv.
Men han fann alltid fel och brister i svaren. Därav drog han slutsatsen att de
tillfrågade faktiskt inte visste svaren. De trodde att de visste, de var till
och med helt säkra på att de visste, men en kritisk analys visade att de
misstog sig. De var okunniga om sin egen okunnighet.
Sokrates
däremot var mycket väl medveten om hur litet han visste och hur okunnig han var
om det mesta. Han visste att han inte
visste. Men hur kunde oraklet, som var ofelbart, peka ut honom, som visste
att han inte visste, som Greklands visaste? Det måste, menade Sokrates, betyda
att sann visdom innebär att man inser hur
litet man vet.
Alla
professionella filosofer är efterföljare till Sokrates. Men vi är inte alls
lika ödmjuka. Det är snarare tvärtom. Vi filosofer tror oss veta svaren på DE
STORA FRÅGORNA om människan, välden och allting. Själv är jag inte alls vis i
den sokratiska bemärkelsen. Jag tror mig veta väldigt mycket inom de områden
jag intresserar mig för. Var och en som t.ex. läser ett urval av mina ca 200
bloggar märker snabbt att jag tror mig ha svar på en massa STORA FRÅGOR. Den
som läser ett urval av mina drygt 1000 tidningsartiklar kan inte dra annan
slutsats än att jag är en obotlig besserwisser. Jag tror mig veta en massa, nej
förresten, jag vet att jag vet en
massa.
Så
låt mig slå fast. Jag är inte alls vis i
sokratisk bemärkelse. Men, det finns ett stort ABER. Jag tror att Sokrates
hade fel. Jag tror att han var något av en populist. Han ville göra sig
märkvärdig, göra reklam för sig själv. Utan tvekan visste han väldigt mycket.
Denna story har en mycket djupare filosofisk innebörd än den Sokrates avsåg.
Det är ju Platon som skrivit nästan allt vi vet och Sokrates, och han hade sin
egen ko i diket. Och han var sannerligen en besserwisser. Men nu håller jag
helt på att spåra ur. Ämnet för denna blogg skulle vara kärlek.
KÄRLEKSVISDOM
Jag
erkände ovan att det finns många områden där jag är en total ignorant. Hur är det
då med kärleken? Vet jag något om kärleken, eller hör den till de vita
fläckarna i min bildning? Då uppstår frågan vad det innebär att ha kunskap om
kärleken. Det mesta av mina kunskaper har jag fått genom att läsa. Men kan man
veta vad kärlek är genom att blott läsa om den? Jag tvivlar. Varför?
Låt
oss jämföra med en annan viktig känsla – svartsjuka. Hur skulle du beskriva
svartsjuka? Jag har svårt att göra det. Visst vet jag att svartsjuka är
vanligt, visst har jag observerat folk som är svartsjuka, men ändå vet jag inte
riktigt vad svartsjuka innebär. Detsamma gäller avundsjuka. När jag försöker
komma ihåg något tillfälle när jag varit svartsjuk eller avundsjuk så är mitt
minne tomt. Antingen har jag förträngt dessa minnen eller så har jag inte benägenheten
för dessa känslor eller så har jag inte haft orsak att vara svart- eller
avundsjuk. Vad jag vill komma till är att man kan ha kunskap om dessa känslor
endast om man själv har upplevt dem. Och detta är den allmänna regeln. Man kan ha kunskap om en känsla endast om
man själv har upplevt den, eller en snarlik känsla.
Min
slutsats blir då att man kan ha kunskap om vad kärlek är endast om man själv
har upplevt den. Endast den som älskat vet vad kärlek är.
Ordet
kärlek för i allmänhet tankarna till kärlek mellan man och kvinna, eller
homokärlek, dvs kärlek med en sexuell sida, erotisk kärlek. Detta är i stort
sett den enda form av kärlek som beskrivs i den oändliga mängden poplåtar som
skvalar i medierna. Själv har jag i åratal varit utled på de enfaldiga
kärlekstexterna. Inte så underligt kanske när man av och till lyssnat på radio
i över 60 år. Den breda allmänheten tycks ha ett omättligt behov av romantiska,
enkla kärlekstexter. ”Jag vill ha dig i mörkret hos mig”. Vem vill älska i
mörker!? Tyvärr är mitt minne fullt med snuttar av låttexter. ”Marry me”, ack
du milde.
Det
som jag vill får fram med denna artikel är att kärleken har många ansikten.
Världen är rik på sådant som lockar och drar oss. Kärleken är rik och
mångsidig. Det är inte självklart, som de moderna poplåtarna påstår, att
kärleken mellan man och kvinna är viktigast. Man kan leva ett mycket rikt liv,
fullt av kärlek, även om man aldrig funnit den så kallade rätta, även om man
aldrig upplevt den stora passionen.
RELIGIÖS KÄRLEK
”Så älskade Gud världen att han offrade sin son för att
människorna skall få evigt liv.” Ordet kärlek är centralt i religiösa
sammanhang. Åtminstone när det gäller kristendomen. Vi får ständigt höra att
Gud älskar oss, också den fattigaste och eländigaste. Jag måste genast erkänna
att jag inte begriper ett ord av detta. Varför älskar Gud smuts, förruttnelse,
elände, fattigdom, krig och död, förintelse? Och hur vet vi detta? Hur vet vi
att det inte bara är önsketänkande? Älskade han också Hitler och Stalin?
Älskade hen världen därför att hen själv hade skapat den? Vi är ju benägna att
gilla det vi själva skapar. Älskar han världen för att han inte har något val?
Älskar han människan på samma sätt som en människa kan älska en liten hundvalp?
Är det inte snarare så att Gud är likgiltig inför världen? Kanske är han
faktiskt gammal och trött, som det sägs i en djuplodande visa av Cornelius W.
Eller så är gudarna helt enkelt bara projektioner av mänskliga behov och av
önsketänkande.
Litet lättare är det att förstå
att människor kan älska Gud, Jesus eller Helgonen. Detta är dock en form av
kärlek som jag inte har någon som helst erfarenhet av. Och en vis man talar
inte om sådant som han inte vet något om. (Men som jag redan betonat: jag är
inte vis.) Helt klart är kärleken till Gud oerhört viktig för oerhört många
människor. Därför är det litet genant att inte veta något om den. I stället
tillåter jag mig att spekulera. Jag undrar om inte kärleken till Gud i själva
verket i hög grad är egenkärlek. Det som man älskar är egentligen sig själv.
Alla är vi väl mer eller mindre egenkära. När denna kärlek går till överdrift
blir den narcissism. Narcissos var ju så förälskad i sin egen skönhet att han
inte gjorde annat än beundrade sig själv.
Poängen med att älska Gud är ju
att man själv har eller kan få enorma fördelar av det. Förr trodde man att det
är gudarna som bestämmer t.ex. vädret, skörden, krigslyckan och sjukdomar. Det
låg alltså i vars och ens intresse att visa all tänkbar kärlek till den rätta
guden för att få god skörd, krigslycka och hälsa. I dag väntar sig den som
älskar sin Gud i främsta hand att få evigt liv.
I dagens västerländska samhälle
tycks narcissismen bli alltmer utbredd och extrem. Aldrig har t.ex. så många
människor satsat så mycket pengar och energi på att forma sin kropp, på kläder,
på kosmetika, på skönhetsoperationer, på smycken, på tatueringar, på stajling,
på hår, skägg, ögon, naglar osv. Och det är inte bara det yttre man vill
framhäva. Allt skall stajlas, beteende, språk, small talk, image. Var och en
skall bli ett unikt varumärke. (Kapitalismen har blivit religion). I stället
har den traditionella religionen förlorat i betydelse.
Jag undrar: Vad är det man älskar
om man älskar Gud? Den religiösa debatten har stundom varit häftig. Somliga
älskar en sträng gud, en gud som avskyr kvinnliga präster, som avskyr
homosexuella, som absolut inte kan tänka sig att samkönade par gifter sig. De
älskar en gud som avskyr att människor som inte är gifta har sex med varandra.
Andra älskar inte alls denna gud. De älskar i stället en tolerant gud, en gud
som älskar var och en hur vi än beter oss. Denna gud tycker att kvinnor likaväl
kan predika och ge sakramenen som män, att samkönade har rätt att inte bara ha
sex utan att gifta sig i kyrkan, att sex utan kyrkans välsignelse är helt okay
och att homor får skaffa barn. Somliga älskar en gud som hatar kärnkraft (som
Gud själv skapat) medan andra älskar en gud som godkänner kärnkraft (som hen
alltså själv är pappa till).
Detta får mig att dra följande
slutsats: Det är ingalunda så att
människorna älskar Gud utan de älskar den bild av gud de själva skapar. Den
bild de skapar är i sin tur en produkt av deras egna behov och värderingar och
dessa i sin tur formas i hög grad av den kultur man växer upp i och formas av.
Jag för min del har vuxit upp i
en religiöst likgiltig, sekulariserad miljö och har därför aldrig skapat mig en
gudsbild. Jag har helt enkelt ingen gud att älska. Jag måste rikta min kärlek
mot annat.
ÄLSKA DIG SJÄLV!
”Du skall älska din nästa såsom
dig själv”. Så säger Jesus i Bergspredikan (om jag minns rätt). Det är en
orimlig begäran, men notera att den förutsätter att man verkligen älskar sig
själv. Jesus utgår alltså ifrån att det är helt okej att älska sig själv.
Vad innebär det att älska sig
själv? Svår fråga. Det är lättare att veta vad det innebär att inte älska sig
själv. Vi talar om självhat, självförakt. Ungdomar drabbas speciellt lätt av
denna åkomma. Antagligen drabbas de lättare i dag än någonsin tidigare. Ett
uttryck för detta är fixeringen vid vad man äter, som lätt leder till olika
grader av ätstörningar. Man är så rädd för att ens egen kropp inte skall duga
att man slutar äta i avsikt att uppnå den idealkropp som modellerna visar upp.
Men reaktionen kan också bli den motsatta. Jag duger ingenting till, jag äter
för att trösta mig. Då får jag i alla fall någon njutning. Man får övervikt och
behöver alltmer tröst. En chokladplatta, en glass tröstar för stunden.
Det är uppenbart att den som
lider av störningar av denna typ inte är nöjd med sig själv, än mindre älskar
sig själv. Den som älskar sig själv är övertygad om att hen duger vare sig hen
är mager eller fet, stor eller liten osv. Att älska sig själv är att vara nöjd
med sig själv, att trivas med sig, att inte bry sig så mycket om vad andra
tänker och tycker. Jag är som jag är och tycker det är toppen. Strunt i det
sociala trycket!
Att älska sig själv är, vill jag
hävda, en form av visdom. Vidare vill jag hävda att den som älskar sig själv
också har lättare att älska andra. Om man inte älskar sig själv blir ens kärlek
till andra lätt förvrängd. Den kan leda till överdriven dyrkan. Man höjer
objektet för sin kärlek till skyarna som något slags övermänniska, medan man
själv är ”ett obetydligt kryp”. Den kan leda till att man blir beroende av den
andra, att man villkorslöst underkastar sig, blir en slav. Den kan leda till
orimliga förväntningar på förhållandet. Och i slutändan till djup besvikelse.
Tyvärr lever vi i en kultur som hela
tiden betonar våra brister. Det sägs ständigt, ständigt att vi måste ha
ambitioner, att vi måste utvecklas. Vi blir ständigt påminda om hur odugliga vi
är. Vi äter fel, dricker fel, rör oss för litet, är alltför tysta, kan inte
small talk, klär oss fel, har fel åsikter om det mesta. Vi får inte slå oss
till ro, inte vara nöjda med det vi har. Än mindre får vi vara anspråkslösa och
sträva till ett enklare liv. Inom ekonomin tar detta sig uttryck i den eviga
tillväxtens evangelium.
Själv hoppade jag för många år
sedan av från detta ekorrhjul. Jag var alldeles nöjd med vad jag hade, och jag
är fortfarande mer än nöjd med att vara en anspråkslös pensionär. Mina kläder
är gamlal och slitna, fullkomligt omoderna, jag använder inga kosmetiska
produkter, följer inte med i den teknologiska utvecklingen. Jag lever så som
jag alltid gjort och betraktar det moderna samhället med dess nästan hysteriska
behov av ständiga förändringar och innovationer med ett medlidsamt leende.
Jag är lycklig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar