Vidar Hannus,
välkänd profil i Vasa, avled 26.1 2016. Jag hade nöjet att vara
hans elev under många år samt senare kollega vid Åbo Akademi. Det
är med vemod jag skriver ner dessa minnen av honom. För mig handlar
detta om ”den gamla goda tiden”.
FÖRSTA INTRYCKET
Det är nästan 60
år sedan, men mitt första intryck av Vidar Hannus lever fortfarande
kvar i mitt sviktande minne. Jag gick på fjärde klassen i Vasa
Svenska Lyceeum. Jag var dålig i finska – ett år hade jag t.o.m.
villkor. Vår lärare var en amper äldre dam vid namn Hakalax. En
gång när vi var ovanligt bråkiga när hon kom in i klassen slängde
hon i ilskan sina papper på katedern så de flög omkring. ”Plocka
upp,” kommenderade hon och marscherade ut. Om en stund kom hon in
tillbaka och det var lugnt i klassen och hennes papper var i god
ordning på katedern. Hennes förmåga som pedagog var, enligt min
mening, på sin höjd nöjaktig. Nu gick hon i pension och vi skulle
få en ny lärare i finska.
Vi var en stor, över
30 pojkar, och rätt bråkig klass. På väg in i de jobbiga tonåren.
Vi väntade med spänning på vår nya lärare i finska.
Så kom han. Lång
och smärt med snabba energiska steg. Han smällde igen dörren efter
sig och ställde sig vid katedern och granskade oss med kalla ögon.
Vi stod ganska nonchalanta. (Vid denna tid hörde det ännu till att
eleverna reste sig när läraren kom in i klassrummet). Med sin något
hesa röst kommenderade han oss att stå raka i ryggen. Vi märkte
snabbt att han var en man som krävde disciplin, ordning och reda.
(Han var officer i reserven). Här var en lärare av helt annan typ
än den gamla damen . Ung, energisk, bestämd, snabb och mycket
krävande. (Han sprang alltid uppför trapporna i skolen). Han
drillade oss i grammatik, som han betonade mycket kraftigt, och
delade ut listor med en oändlig mängd ord som vi skulle lära oss.
Hans metoder var tuffa men effektiva – åtminstone för mig.
(Otänkbara i dag, men detta var i slutet av 1950- och början av
1960-talet). Jag började jobba på allvar med finska grammatiken och
med ordförrådet och mitt vitsord började stiga. Till slut
behärskade jag ämnet så bra att jag skrev laudatur i
studentskrivningarna 1963.
Men när jag lämnade
skolan kunde jag inte tala finska. Jag kunde läsa och skriva
tämligen felfritt men inte föra ett vanligt samtal. Nåja, jag
överdriver förstås en aning. Samma år som jag blev student
började jag jobba på byggnadsavdelningen vid Vasa Elektriska. Där
kom jag att jobba med flera karlar som alltid talade finska med mig.
(Senare kom jag underfund med att två av dem hade varit i Sverige
och talade en helt förståelig svenska. Men med mig vägrade de tala
svenska. De ansåg väl att eftersom jag var student så kunde jag
finska.)
GRAMMATIKEN ÄR
VIKTIG
Det var typiskt för
Hannus att fästa stor vikt vid språkreglerna dvs vid grammatiken.
Många, speciellt de som redan kunde tala finska i praktiken, var
missnöjda med att vara tvugna att lära sig en mängd regler. Redan
på den tiden tyckte många att det var onödigt med grammatik. De
ville i stället ha praktiska övningar i talad finska. Denna kritik
har med åren blivit mera allmän och mera högljudd så att
språkundervisningen i dag snarast följer en motsatt pedagogik –
massor av övning i att tala i praktiken och ett minimum av
grammatik. Kritikerna brukar betona att det viktiga är att man
förstår varandra, inte att man kan formulera korrekta meningar.
Jag har aldrig
hållit med om detta. Resultatet av denna metod ser vi i dag –
halvspråkighet. Talet innehåller en massa fel och misstag. Vilket
leder till att man inte förstår varandra fullt ut. Men i dag anses
detta inte heller nödvändigt. Huvudsaken är att man förstår
någotsånär, något ditåt – anser man tydligen.
Detta var inte sista
gången jag var elev till Vidar Hannus. Jag började studera vid Åbo
Akademi 1965, vid humanistiska fakulteten (HF). På den tiden måste
alla som studerade vid HF avlägga ett prov i latin, kallat pro
excercitio. Latinet hade i 2000 år varit lärdomens språk och man
höll fast vid att en humanist måste känna till grunderna. Jag hade
läst latin tre år i Lyceet, utan att dock lära mig särskilt
mycket mer än Sicilia est insula (Sicilien är en ö). (Vår
latinlärare Britta Slätis var måttligt intresserad av sitt ämne.
Engelska var hennes ämne och ibland övade vi engelska på
latintimmarna.) För att förbättra mina kunskaper beslöt jag
sommaren 1966 att gå en kurs i latin vid Vasa sommaruniversitet.
Lärare var Vidar
Hannus, som hade ett brinnande intresse för ämnet, och speciellt
för latinsk grammatik. Han kände förstås igen mig som en gammal
elev och hade mig att jobba ganska hårt. Tyvärr var jag rätt lat,
så när kursen blev mer krävande så hoppade jag av. (Jag trivdes
bättre med att lata mig och pyssla på vårt sommarställe Komlet.)
Men visst lärde jag mig en hel del och mycket mera skulle jag ha
lärt mig om jag idats jobba. Vid ÅA gick jag sedan ännu en
latinkurs och kunde utan större svårighet avlägga provet pro
excercitio.
Har jag då haft
någon nytta och glädje av mina kunskaper i latin. Ja, utan tvekan.
Som yrkesfilosof som bl.a. undervisat i filosofins historia och i
idéhistoria har jag hjälpligt kunnat förstå texter och uttryck.
Dessutom har det underlättat min förståelse av många uttryck i
språk som utvecklats ur latinet, främst engelska. (Eftersom jag är
lat har jag dock aldrig försökt lära mig vare sig italienska,
spanska eller franska. Franska har jag övaat på litet på gamla dar
bara för att det är ett så roligt språk).
KOLLEGER VID ÅBO
AKADEMI
År 1971 började
jag undervisa som timlärare i filosofi vid ÅA i Åbo, samtidigt som
jag fortsatte mina studier och jobbade på min licentiatavhandling.
Vid denna tid pågick det en livlig finlandssvensk debatt om att
flytta en del av ÅA till Vasa. Motståndet i södra Finland var
hårt, men kraven från Vasa var ännu hårdare. Vasa vann, vilket
såhär i efterhand måste anses som lyckligt för Svenskfinland.
Vasa fick därigenom en svenskspråkig akademisk miljö som är av
stort värde för att bibehålla stadens tvåspråkighet. Pedagogiska
fakulteten (PF) flyttades till Vasa 1974 och en statsvetenskaplig
sektion grundades.
Hannus blev lektor i
finska språkets didaktik vid PF. När en biträdande professur i
ämnet grundades var det självklart att utse honom till tjänsten.
Jag fick 1975
erbjudande att hålla några kurser i filosofi, främst
vetenskapsteori, vid PF, en möjlighet som jag tog emot med glädje
eftersom jag då kunde förtjäna pengar och få en gratis flygresa
tur och retur Åbo-Vasa. Jag bodde hos mina föräldrar. Första
gången hade jag min lilla son
med mig. Då höll
jag föreläsningarna i annexet till Lyceet. Det var en speciell
känsla att nu röra sig som lärare på de platser jag i åtta långa
år lärt känna som elev.
PF övertog den
gamla flickskolan i hörnet av Kyrkoesplanaden och Biblioteksgatan.
(Min mor hade gått i den skolan). De följande åren höll jag mina
föreläsningar i denna byggnad. På pauserna brukade jag sitta i
kafeet och en gång kom Hannus och slog sig ner vid mitt bord. Vi kom
sedan att träffas här flera gånger. Hannus var intresserad att
diskutera mina artiklar i tidningarna men uttryckte också sitt
gillande av min bok Vetenskapens logiska grunder (1978). Jag kommer
inte ihåg i detalj vad vi diskuterade. Vid denhär tiden skrev jag
rätt många artiklar om andra världskriget. Det var ett ämne som
reservofficeren Hannus gärna diskuterade. (Själv var jag för
övrigt också reservofficer. Jag blev löjtnant i reserven 1981).
Jag har ett vagt minne av att vi bl.a. skulle ha diskuterat
nazisternas inställning till teknik och vetenskap, ett ämne som jag
bl.a. debatterade i tidningen med Vasabladets chefredaktör Birger
Thölix. Redan vid denna tid var miljöfrågorna aktuella. Vi
diskuterade extremister som Pentti Linkola och var i allmänhet
överens om att extremismen var farlig. Jag kritiserade Linkolas idéer i artiklar i Huvudstadsbladet. Till min förvåning svarade Linkola i samma tidning på svenska. Också detta noterade Hannus. Också i kärnkraftsfrågan
var vi, om jag minns rätt, eniga.
När vi träffades
brukade han höra sig för om min hälsa. Jag led redan då av
kronisk ryggradsreuma och magbesvär. Långt senare när min bror,
som också haft honom som lärare, träffade honom på stan brukade
han fråga: ”Hur mår din bror”.
Hannus visade
förståelse för de åsikter jag förde fram i mina talrika
artiklar. Det låg inte i hans natur att vara fördömande eller
kritisk. Han var själv expert på ett ganska begränsat område,
lingvistiken, men hade ett brett intresse. Jag hade stor respekt för
honom när han var min lärare, men också när vi båda var lärare
vid ÅA. När det gäller åsikter, politiska och andra, var vi,tror jag, rätt
lika. Hannus hade föga sympati för kommunismen, som då ännu var
stark, för studentradikalismen och för andra extrema riktningar som
var högsta mode på 1970-talet. Båda var vi humanister med samma intresse för historien.
Mina föreläsningar
flyttades senare till statsvetenskapliga sektionens lokaliter i gamla
sparbanken i hörnet av Vasaesplanaden och Stora Långgatan. Såvitt
jag kommer ihåg träffade jag aldrig Vidar Hannus efter det. Jag
slutade mina föreläsningar i Vasa 1995. Jag var då
universitetslektor i vetenskapsfilosofi. (2007 gick jag i pension).
Såhär långt i
efterhand kan jag se att Hannus metoder troligen påverkade mig i
betydande grad. Jag har alltid i min undervisning, i mina böcker och
artiklar fäst stor vikt vid klarhet och systematik. Min bok
Vetenskapens logiska grunder, som kom ut i massor av upplagor, är
ett slags den vetenskapliga forskningens grammatik.
1 kommentar:
Hej Hans,
Av en tillfällighet råkade jag stöta på din artikel om Vidar Hannus. Inget illa om den, saklig och neutral.
Jag sitter och skriver om mina tonår i Vasa på 1960-talet (blir kanske en bok i år?), men hittade Ragnar Krooks bok om Vasa sv Lyceum 1874-1949 på Centralbiblioteket i Helsingfors. Väldigt upplysande. Därifrån kom jag att söka uppgifter om Vidar på nätet och fann din artikel.
Jag gick i Lyska 1956-1964 men flyttade sen till Gamlakarleby och gick åttan och skrev studenten där. Bodde förresten på Kyrkoespl. 6 (dvs. mitt emot dej på Museigatan).
Men för att gå till Vidar: Eftersom jag inte blev student i Vasa hade jag aldrig en chans att diskutera med Vidar efteråt på gamla studenters årsmöten om hans utbildningsprinciper i finska. Som du väl beskriver, var det mest grammatik och utantillskäxor. Dessutom hade han sina extra förhör och mottagningar hemma hos sig på Skolhusgatan på kvällarna. Jag minns att jag och mina kompisar satt där i hans trappuppgång 1-2 ggr/vecka och väntade på att få "audiens" och höra utskällningar.
Men så hade jag också hela tiden 4 i finska i gymnasiet (klass VI-VII). På klassen VI A (våren -63) med totalt 25 elever, hade 12 st elever fyra i finska och 5 st elever en femma. Dom övriga 8 eleverna (som annars också var "pinko") hade alltså en sexa eller bättre i finska. Man kan och vi har många gånger frågat oss, vad som gick snett i den undervisningen.
Alla har vi klarat oss bra i arbetslivet och oftast jobbat i en finsk miljö och på finska, men "naturligtvis" med brister i den exakta grammatiken. Att jag råkade skriva en felfri finska i studentexamen i Gamlakarleby Samlyceum (första i skolan på 30 år) var nog knappast Vidars förtjänst, utan språkkunskapsom jag äedw mej "på gatan" i Kokkola.
Så jag har inget emot Vidar Hannus som person (förutom att han hade ganska markanta "mobbningsmetoder" mot sådana elever som han tog som sina "specialfall"), men reagerar nog litet på din övervägande positiva bild av hans lärometoder.
Som tur är har språkundervisningen förändrats.
Må väl, ö. Bengt Eriksson
bengt.bear@kolumbus.fi
Skicka en kommentar