ÅRET DÅ POPULISMEN
BLEV POPULÄR
Amerikanska
presidentval brukar få mycken uppmärksamhet i europeiska medier,
och framför allt då i Norden. Men aldrig tidigare har ett val
stötts och blötts lika intensivt som det som förde Donald Trump in
i Vita huset. Kommentarer, analys, kritik, varningar etc har
formligen forsat fram ur redaktörernas datorer. Trots allt blev
valet en chock för etablissemanget, för de liberala och för de
intellektuella. Under de närmaste fyra åren får vi se om de värsta
farhågorna besannas. Man bör då inse att de amerikanska
presidentkandidaternas vallöften sällan infrias till punkt och
pricka. Barach Obama hälsades som något av en frälsargestalt av de
liberala men lyckades inte ens stänga fånglägret i Guantanamo.
Populismen är, som
det gågna året visat, ingalunda ett enbart amerikanskt fenomen.
Tvärtom måste vi söka rötterna till denna typ av politisk trend
eller rörelse (man kan knappast kalla den en ideologi) i den
europeiska kulturen. År 2016 kan med fog kallas populismens år.
Brexit i England blev för många en lika stor chock som Donald
Trump. I Frankrike ses Marie le Pen som ett liknande hotande spöke.
Det nyligen avverkade valet i Italien sågs som en seger för
populisterna. I Tyskland, Österrike, Polen och många andra stater
kan vi se starka populistiska strömningar. I det av tradition
liberala Sverige har sverigedemokraterna lyckats samla så många
anhängare att partiet blivit tredje störst och inte längre kan
ignoreras. Hos oss har sannfinnarna visserligen gått kräftgång,
men det beror till stor del på att de stora partierna tagit många
steg mot bl.a. skärpta regler för invandring.
Är populismen en
katastrof? Borde man vara rädd för dess konsekvenser? Ordet
populism kommer av latinets populus = folk. Genom populismen låter
alltså folket sin stämma bli hörd, så högljutt som möjligt. Det
är i stor utsträckning de s.k. gräsrötterna, de som har svagt
eller intet inflytande som plötsligt vällt fram på den politiska
scenen. På grekiska heter folk demos. När folket har makten kallas
det demokrati. Populismen borde alltså ses som ett uttryck för
folkviljan, för demokrati!
Dagens populism är
långtifrån unik. Vi som är äldre minns den marxistiska populism
som gjorde sig bred på 1960-talet. Ungdomarna ville störta
klassamhället genom en massornas revolution. Studenterna i Frankrike
(revolutionernas förlovade land) tände krutdurken genom att ordna
våldsamma demonstrationer. De fick snabbt ivriga efterföljare runt
om i västvärlden. (Kommunikationen fungerade utmärkt långt innan
internet skapades). De värsta extremisterna, t.ex. Röda
armefraktionen i Västtyskland, drog sig inte för att tillgripa
terror och mord. I vårt land gick det lugnare till. Det mest
dramatiska var när studenterna ockuperade Studenthuset i
Helsingfors. (Själv studerade jag vid denna tid vid Åbo Akademi som
knappt alls berördes av dramatiken i stora världen).
Dagens populism är
ideologiskt sett raka motsatsen till marxismen. Däremot har dagens
populism likheter med de nationalistiska och auktoritära rörelserna
på 1930-talet. Historien upprepar sig visserligen aldrig, men i det
långa perspektivet finns en tendens till svängningar från den ena
ytterligheten till den andra. Grundorsaken till dessa svängningar är
förändringar i maktstrukturen.
Vi har i flera
decennier under ledning av det s.k. etablissemanget omformat världen
i den process som kallas globalisering. För miljontals människor
har procssen inneburit välstånd, makt och inflytande. De har drivit
på digitaliseringen, automationen, centraliseringen,
byråkratiseringen och mångkulturalismen. De vill skapa
konkurrensinriktade, högutbildade, effektiva producenter och
konsumenter. Ekonomisk tillväxt är den heliga graal de strävar
till.
Ur etablissemangets
synvinkel är populisterna bråkmakare, bakåtsträvare, demagoger
och annat föraktligt. Delvis drivs dagens populister av samma
faktorer som drev marxisterna: växande klyftor,
hög arbetslöshet
för lågutbildade, minskande politiskt inflytande, begränsningar av
gräsrötternas makt genom att man skapar allt större enheter, sämre
service etc. I motsats till marxismen är dagens populism utpräglat
nationalistisk. Man vill slå vakt om den egna kulturen, de egna
traditionerna, de egna värderingarna, den egna moralen.
Ett belysande lokalt
exempel är striden om storskarven, en art som på några få år
invaderat vår skärgård. Lokalbefolkningen ”gräsrötterna”
vill att antalet skall begränsas av många orsaker. Men
miljöbyråkraterna i Helsingfors och Bryssel (etablissemanget) har
bestämt att storskarven hör till vår natur och bör skyddas.
Den våldsamma
entusiasmen för marxismen på 1960-talet svalnade småningom och
ersattes av det vanliga politiska kompromissandet. Så kommer det
också att gå i dag. I varje fall måste man medge att världen inte
på länge har varit en så dramatisk plats som i dag. Många sörjer
och är rädda. Själv rekommenderar jag som alltid is i hatten.
Nästa år kommer vi att få skåda dramatiska och spännande
händelser på den världspolitiska scenen. Verkligheten är
intressantare än någon tv-såpa eller realityserie. Och inträdet
är gratis.
Hans Rosing
Samhällsfilosof
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar