Denna artikel publicerades i Vasabladet 22.12. Den anknyter till det tema som jag funderat över i mina senaste bloggar, dvs till tankar kring ekonomi och då enkannerligen kapitalistisk ekonomi. I dag har kapitalismen spridit sig över hela världen. den ekonomiska tillväxten har blivit något av en helig Graal. Tanken att det kunde vara bättre att faktiskt gå in för en lägre levnadsstandard diskuterades ännu för 20 år sedan, men tycks vara helt död i dag. Jag efterlyser mera debatt i frågan.
Dagens
ekonomiska kris är ingenting nytt. Men de unga har ingen erfarenhet och de
gamla har glömt. Det är endast omkring 20 år sedan vi senast gled ner i den
ekonomiska grop som experterna kallar depression. Vi hade upplevt en lång tid
av ekonomisk tillväxt, levnadsstandarden hade stigit, de flesta hade råd med
egen bil och utlandsresor. Men plötsligt kom väggen emot.
Den
som var mitt i livet då minns en viktig skillnad i förhållande till dagens
depression. Det uppstod en häftig och frän debatt om hurudant samhälle vi
egentligen vill ha. Många framstående politiker och opinionsbildare engagerade
sig. Också i Vasabladet gick debatten het. Den ekonomiska tillväxten var ännu
ingen helig Graal.
Mest
uppmärksamhet bland kritikerna fick Georg Henrik von Wright, internationellt
känd och berömd professor i filosofi. I flera böcker, i artiklar och i många
intervjuer kritiserade han en utveckling som, enligt hans analys, inte kunde
leda till annat än nedgång och förfall. ”Förfallssymptomen är mycket
iögonenfallande – och en äldre generation kan bara förfasa sig i vanmakt över
sakernas tillstånd,” skrev han 1994.
Enligt
von Wright har vi redan en tillräckligt hög levnadsstandard. ”Skulle vi fara
illa om levnadsstandarden sjönk till hälften av den nuvarande?” frågar han
retoriskt. (Märk att detta skrevs för nästan 20 år sedan. Under åren som gått
sedan dess har BNP ökat med i snitt 2-3 % årligen. Majoriteten har mycket högre
materiell standard i dag än då.) Vi styrs, menar han, inte av demokratiskt
valda politiker utan alltmer av det han kallar teknosystemet. Detta består av
experter på ekonomi och teknologi som tänker enbart i termer av vinst,
produktivitet, tillväxt och konkurrens. Samtidigt monteras den traditionella
humanismen och bildningen ner. Universiteten börjar betraktas som företag och
produktionsinrättningar i stället för centra för bildning, forskning och fritt
och kritiskt tänkande. Massproduktion och lönsamhet ersatte fri och långsiktig
forskning, mognad och utbildning. Magistrar, doktorer blir, menade von Wright,
en massproducerad vara som alla andra. Arbetslösheten växte snabbt i början av
90-talet, bl.a. för att sovjetekonomin rasade ihop. Ett radikalt förslag, som
von Wright och många andra ställde sig bakom, var att lönearbetet borde
fördelas jämnare. Det är irrationellt, menade de, att majoriteten jobbar
övertid tills de blir utbrända medan flera hundratusen sitter hemma och rullar
tummarna. Om priset är något sänkta löner överlag så är det värt att betala. Vi
får betala ett mycket högre pris för långvarig arbetslöshet med åtföljande
utslagning och sociala problem. I stället för att förlänga arbetstiden borde den
förkortas för att flera skall få jobb.
Vi
vet hur det har gått. Inget av de förslag von Wright och andra kritiker av
systemet framförde har förverkligas. Det som von Wright kallar teknosystemet
och det politiskt-paternalistiska systemet har i stället alltmer stärkt sin
ställning. I motsvarande mån har demokratin och friheten inskränkts. Den
ekonomiska tillväxt vi haft sedan mitten av 1990-talet har i stor utsträckning
baserats på datorisering, mekanisering, centralisering och privatisering av
alla sektorer av samhället. För 20 år sedan fanns alla de IT-prylar, som nu
fyller hushållen världen över, bara på ritborden. Vi har haft en enorm
datoriseringsexplosion som på kort tid omvandlat i stort sett hela världen. Det
är främst inom den sektorn som experterna i dag väntar sig fortsatt tillväxt.
Finns
det någon återvändo? Är de samhällsvisioner av ett enklare, humanare, lugnare,
mer naturnära liv som von Wright och många andra drömde om ännu för 20 år sedan
mera möjliga? Avsaknaden av debatt kring de förslag som kritikerna förde fram
för 20 år sedan är i dag symptomatisk. Kulturen har vänt sig inåt. Förr var det
vanligt med samhällskritik i filmer, böcker, teaterpjäser och i musiken. I dag
handlar allt om den enskilda individens känsloliv och främst kärleksliv.
Navelskåderi är ordet. Den för vår tid typiska frågan är: ”Hur känns det?” De
förslag, eller snarare krav som i dag förs fram handlar alla om att det behövs
mera resurser. Kampen om statens och kommunernas krympande skatteinkomster är
hårdare än någonsin. Ingen vill sitta med Svarte Petter, dvs. med sänkt
levnadsstandard. Ingen vill få sina välfärdscirklar rubbade. Man måste ha råd
med egen lägenhet, med bil, sommarstuga, utlandsresor, mobil, hemdator för
varje familjemedlem, plasmatv, iPod, ständigt nya dataspel, moderiktiga kläder,
nötkött, färsk frukt från hela världen, fina viner till maten, mascara, smycken,
deodoranter, besök hos frisör, massör, gym, pedikyrist, manikyrist och
terapeut. Dessutom måste man umgås med alla sina hundratals ”vänner” på
Facebook.
Jag
var rätt kritisk mot von Wright för 20 år sedan. I dag har jag större
förståelse för hans kritik. Kanske har jag blivit litet klokare med åren. Men
samtidigt blir det allt klarare att den rätt anspråkslösa livsstil som han
förespråkade, en livsstil som hade sina rötter i en förgången värld, aldrig kan
accepteras av dagens människor. Ett
Finland där förnöjsamhet och hårt fysiskt arbete var en dygd, där sparsamhet
lärdes ut i skolorna, och där folk ”hälsade på i stugan” utan formell inbjudan
hör till historien. Dagens Finland skall klara sig i den senhårda globala
konkurrensen. Vi skall vara bäst när det gäller naturvetenskaper och matematik,
när det gäller teknologiska innovationer, när det gäller effektivitet och
produktivitet.
Von Wright hade helt fel på en
punkt. Han förutspådde dystert att den ekonomiska ideologin skulle leda till en
långsam undergång, kaos, krig om resurser och allmänt elände, kort sagt det som
den tyske historikern Oswald Spengler (som i hög grad fascinerade honom)
kallade Untergang des Abendlandes (Västerlandets undergång).
I själva verket har världen på
många sätt blivit bättre under de gågna två decennierna. Krig har blivit
ovanliga, de stora arméerna har avskaffats, den relativa andelen fattiga i
världen har minskat, medelklassen har vuxit, främst i Asien, hälsovården har
förbättrats och folk lever längre. Kanske är det ändå inte illa att styras av
teknosystemet och av det politiskt-paternalistiska systemet? Den yttersta
makten ligger ju, trots allt, fortfarande hos folket – eller hur?
Hans Rosing
Samhällsfilosof
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar